[Blog] Hvem er Salah? Snak med Roma fan

Liverpool har købt Mohamed Salah fra italienske AS Roma. Prisen er bekræftet til £36,9m af Roma og kan stige til omkring £43,9m igennem forskellige klausuler. Det gør ham til klubbens dyreste spiller i historien og overgår derved Andy Caroll.

Der er mange meninger omkring Salah, som tidligere har spillet i Chelsea uden den store succes. Men efter han er skiftet til Roma er han blomstret op. Der florerer spillede på nettet, som dette herunder der viser at Salah har været mere skarp end Dybala, som rigtig mange har store forhåbninger til på sigt. Men de fleste hæfter sig dog ved at han er et godt køb, men hvor prisen er høj for en, som folk måske ikke kan se gå direkte ind i start 11´eren fra dag 1.

Salah har dog de sidste to sæsoner scoret 15 og 17 mål samt lavet 6 og 12 assists. Hvilket bestemt er godkendt IMO for en kantspiller (kilde: https://www.whoscored.com/Players/108226/History/Mohamed-Salah). Jeg kender personligt ikke meget til ham udover nogle mål, som af og til er gået viralt. Bl.a. dette meget fornemme mål:

Men hvad kan man ellers forvente af Salah og hvad mener en Roma fan om Salah? Det har jeg Spurgt Søren Weikop om, som er Bestyrelsesmedlem i Roma Club Danimarca, der er den officielle dansk fanklub for AS Roma.

Hvordan ser du salget af Salah?

Vi skal jo sælge en spiller dyrt for at opretholde financial fair play (FFP) og til den pris der snakkes om i italiensk presse – 45 mio euro + bonusser, så prisen kan stige til 50, så synes jeg faktisk det er rigtig fornuftigt at sælge ham. Vi er sat i forbindelse med Berrardi, som lige nu kan følges til U21 og som vores nye træner kender fra deres fælles tid i Sassuolo. En fin transfer i mine øjne.

Hvor har Salah sine forcer henne i sit spil?

Hans største styrke er klart hans hurtighed i dybden. Han tvinger modtanderne til at stå lavt og det har givet gode arbejdsbetingelser for resten af vores offensiv, som slet ikke har samme hurtighed. En anden styrke er at han sjældent har været skadet. På stående fod, husker jeg kun en grim ankelskadet forvoldt af en Lazio-spiller, men som også hæmmede ham resten af sæsonen

Hvad med svaghederne, har han nogen af dem?

Hans højrefod nærmest ikke-eksisterende og han trækker næsten aldrig til baglinjen og slår indlæg.

Hvordan er han som spiller?

Han er blevet mere uselvisk i sin tid i Roma. En bedre holdspiller. I starten af hans tid i klubben, ville han hjertens gerne iscenesætte sig selv – noget som virkelig irriterede mange fans – men som de mere velovervejede af slagsen så som noget positivt. I Roma skal du helst have meget selvtillid, da vi Romanisti er meget krævende og stiller høje og til tider umenneskelige krav til vores spillere. Men romerne er et galt folkefærd og det er noget, som følger med, når man spiller for Roma.

Derudover har han et hidsigt genpres, som helt sikker vil blive en stor gevindst for et hold, som Liverpool der gerne vil være aggressiv i presspillet.

Hvordan blev han brugt i Roma?

Han blev brugt i højre side af banen, hvor han kunne trække ind i banen.

Har du andet du vil tilføje?

Jeg håber og tror det går bedre med Salah end det har gjort med de sidste par køb I har gjort hos os (Aquilani, Borini og Doni), men tak for pengene.

Velkommen til Salah!