[Blog] Optakt: Liverpool – Wolverhampton

I morgen eftermiddag tager Liverpool i mod Wolverhampton i en kamp, hvor Liverpool skal forsøge at bygge videre på en nærmest fejlfri kamp, da man vandt hele 4-0 over Leicester på Boxing Day.

Kampen spilles kl. 17:30 og kan ses på Xee og Viaplay.

Andreas Ørntoft kigger frem mod morgendagens kamp mod Wolverhampton.

Liverpool er fortsat ubesejrede i Premier League, og efter 18 kampe har man høstet hele 52 point ud af 54 mulige. Dette er det samme antal point, som man formåede at skrabe sammen i 2011/12-sæsonen, vel at mærke over 38 kampe – Et tydeligt tegn på hvor langt Liverpool har rykket sig på et årti.

I morgen eftermiddag venter Wolverhampton på Anfield, og selvom Liverpool er i historisk god form, så forventer jeg langtfra, at det bliver en walk-in-the-park. Wolverhampton har over de sidste par år opbygget et solidt fundament, og de har tilmed en tendens til at drille de store hold, hvilket de også gjorde i går, hvor de slog Manchester City med 3-2.

Den potentielle Start-XI

Tager vi et kig på Liverpool, så leverede de senest en fremragende indsats med Leicester, hvor de over kampen 90 minutter ikke tillod dem ét eneste skud inden for rammen. Samtidig skabte Liverpool chance for chance, og med mere effektivitet kunne kampens sagtens være endt med tenniscifre. Liverpool har haft en tendens til at gøre kampene lidt mere spændende, end hvad der er reelt set er nødvendigt, så derfor var det også forløsende med en sådan magtdemonstration, og så ovenikøbet med Premier Leagues nr. 2.

Hvis vi skal tage et kig på de individuelle præstationer i den seneste kamp, så blomstrede Firmino igen, og det tyder på, at han har fået boostet sin selvtillid, efter han med to vigtige scoringer i Qatar sikrede Liverpool VM-pokalen for klubhold. Trent spillede ligeledes en strålende kamp, og med 2 assist, et hjørnespark, der førte til et straffespark, samt et fremragende mål må han siges at være den retfærdige modtager af prisen som Man-of-the-match.

Joe Gomez ser ud til gøre hvad han kan, for at cementere sig på pladsen ved siden af Van Dijk. Han havde fuldstændig styr på Vardy, og udover et klodset gult kort spillede han en fejlfri kamp.

Helt generelt kan man efter de første 18 kampe argumentere for, at Liverpool formår at steppe op mod de store hold, og når det er nødvendigt, og så præsterer de det der kræves mod de mindre hold.

Om Klopp ryster posen ift. Opstillingen i morgen eftermiddag er ikke til at vide, men alligevel tror jeg ikke der kommer de store ændringer. Jeg forventer at bagkæden får genvalg, mens Milner går ind og erstatter Henderson, som fik et mindre slag i kampen mod Leicester. Fronttrioen tror jeg heller ikke bliver ændret på, hvorfor min forventede opstilling ser således ud:

Wolverhampton Wanderers FC

Når Wolverhampton går på banen i morgen aften er det blot 45 timer siden, at de sidst var i aktion mod Manchester City. Wolverhampton vandt som bekendt 3-2 i en kamp, hvor de var én mand i overtal fra det 10. Minut. Dermed sagt var det ikke en walkover for Wolves, og deres sejr blev først sikret i det 89. Minut, hvorfor der også fortsat må være en smule træthed at spore i stængerne.

Adama Traore er begyndt at vise sig frem i Wolvestrøjen, og han voldt Mendy store problemer gennem hele kampen. Jota er ligeledes en konstant trussel, mens mexikanske Raúl jiménez banker mål ind på samlebånd. Både på midtbanen og i bagkæden har de fået opbygget en stabilitet, og de har generelt en meget homogen trup. Dette har også medført, at de i skrivende stund befinder sig på 5. Pladsen i Premier League med 30 point efter 19 kampe.

Mit bud

Wolverhampton gav Liverpool en sen julegave, da de slog City i går, men taknemmeligheden skal pakkes langt væk når kampen fløjtes op i morgen eftermiddag. Med den præstation Liverpool leverede med Leicester, er det nok forventeligt, at Wolves pakker sig og spiller på omstillingerne. Derfor er det essentielt, at Liverpool bevarer tålmodigheden i opspillet og samtidig er opmærksomme på Wolverhampton i omstillingerne.

Jeg tror, at Liverpools sult efter at udbygge føringen til de øvrige konkurrenter bliver for meget for Wolverhampton, og så skal man heller ikke undervurdere betydningen af de ekstra 24 timer Liverpool har haft til at restituere.

Liverpool vinder 2-0.