[Blog:] Regnskab for 2017/2018

Statsautoriseret revisor, Martin Birch har taget et nærmere kig på det regnskab, som Liverpool udsendte tidligere på måneden.

Liverpool FC har offentliggjort deres regnskab for regnskabsåret 2017/18. Altså sæsonen hvor Coutinho blev solgt og vi nåede finalen i Champions League. To poster der væsentligt påvirker årets regnskab. Det blev det 4. regnskab i de sidste 5 år der viste overskud og Liverpool har haft det største overskud nogen engelsk klub nogensinde har haft.

• Resultat efter skat £106 mio. (2016/17: £39 mio.)
  • Omsætning +25% (2016/17: +20,5%)
    • Medieomsætning +43% (2016/17: +24%)
    • Reklamer og sponsorer +12% (2016/17: +17%)
    • Indtægter på kampdage +9% (2016/17: +19%)
  • Investeringer i spillere, netto £ 53 mio.

Året der gik

Regnskabsåret 2017/18 er, som nævnt, væsentligt påvirket af salget af Coutinho og at vi igen deltog i europæisk fodbold.

Spillersalg og køb

Overskuddet ved salg af spillere udgjorde i 2017/18 £124 mio. i forhold til £38 mio. kr. i 2016/17. Overskuddet på £124 mio. ved spillersalg er det højeste nogen engelsk klub nogensinde har haft.

Havde vi ikke haft indtægten fra spillersalg havde Liverpools resultat været £1 mio. før skat. Hvis vi dog ser på resultatet før afskrivninger og skat viser Liverpool et overskud på £95 mio.

I regnskabsåret solgte vi udover Coutinho, Sakho, Lucas og Kevin Stewart. Så jeg tror godt, at en meget stor del af stigningen alene kan tilskrives salget af Countinho

Køb af spillere i regnskabsåret omfatter Salah, Van Dijk, Robertson, Solanke og Oxlade-Chamberlain. Købene påvirker dog ikke regnskabet med det samme, da købesummen omkostningsføres over spillerkontraktens levetid. Denne post er i regnskabet er steget med £19 mio. Denne post vil forventeligt kun stige yderligere efterhånden som vores trup bliver dyrere og dyrere.

Købet af spillere er formentligt også en væsentlig del i, at lønninger stiger med £55 mio. til £264 mio.

Bemærk i øvrigt at købene af Keita, Fabinho, Shaqiri og Alisson ikke er en del af det afsluttede regnskabsår.

Champions League

Den succesfulde deltagelse i Champions League har selvfølgelig også bidraget meget positivt til Liverpools regnskab.

Liverpool er sammen med Real Madrid den klub i verden der har modtaget flest TV-penge. TV-pengene fra Premier League er stort set det samme som sidste år og da medieomsætningen er steget med £66 mio. vil det stort set være udtryk for TV og præmiepenge relateret til Champions League.

Champions League deltagelsen vil også have haft en påvirkning på den nævnte stigning i lønninger, da det må forventes der er udbetalt nogle større spillerbonusser.

Øvrigt

Der blev i regnskabsåret indgået otte nye partnerskabsaftaler herunder ærmesponsorat med Western Union og aftaler med Falken Tyres og Joie.

Liverpool havde i regnskabsåret 4 flere hjemmekampe end året før. Dette er en stor del af stigningen i indtægter fra kampdage. Dertil kommer salg af flere hospitality billetter til main-stand. Indtægterne pr. kamp svarer til knap £3 mio. hvilket er på niveau med sidste år.

Liverpool er stadig en kæmpe arbejdsplads i byen. I seneste regnskabsår beskæftigede klubben 837 mennesker på fuld tid (over 20 timer om ugen). Dertil er der knap 2.000 mennesker beskæftiget på kampdage. Derudover slet ikke indregnet hvad klubben bidrager med til byen i turistomsætning.

Opsummering

Liverpool leverer rigtig flotte tal og det er ikke kun på banen vi er nr. 1. Økonomisk leverer vi også de bedste engelske resultater nogensinde set. Det virker som et selskab der har utroligt godt styr på deres indtægter/udgifter og planlægger meget præcist. Pengene fra salget af Coutinho er mere end geninvesteret i nye spillere.

Klubben viser fremgår på alle økonomiske parametre og vi henter ind på konkurrenterne.

Det bliver spændende at se hvad der sker i fremtiden. Der er investeret massivt i spillere og samtidigt kører investeringen i Kirkby på fulde tryk. At finansiere dette kræver først og fremmest succes på banen og nye sponsorer. Jeg håber ikke vi skal sælge nogle af vores stjerner fremadrettet, så noget skal erstatte den økonomiske gevinst Coutinho gav os i sidste sæson.

Links

Hovedpunkterne i denne blog er taget fra følgende links, hvor du kan læse mere om regnskabet.

Liverpools regnskaber https://beta.companieshouse.gov.uk/company/00035668/filing-history

Swiss Ramble har mange statistikker vedrøremde Liverpools økonomi https://twitter.com/SwissRamble/status/1097414537714827267

Liverpool FCs artikel om regnskabet https://www.liverpoolfc.com/news/announcements/337195-liverpool-fc-financial-results-statement?fbclid=IwAR0pcgi-aPEWAA-eL3T8pGG9RWX8cqiJAnG71JcIAkiRbU2MWBZPTYsbfyI