[Blog] Coutinho – Barcelonaspiller i 2017?

“Coutinho er Barcelonas førsteprioritet i transfermarkedet”

Øjnene spiler sig op, vejrtrækningen bliver hurtigere og panikken spredes indædt blandt Liverpool-fans verden over ved ordlyden af sætningen ovenfor, der stammer fra det catalanske sportsblad Sport.

Den lille magiker har fået en fantastisk start på sæsonen, hvor han har været blandt klubbens mest afgørende spillere. Han har bidraget til 10 mål i 11 af Liverpools kampe. Tager man med, at han ofte bliver udskiftet mod kampenes slutning, viser statistikken, at han er involveret i et mål hver 84,3. minut, altså mere end én gang per kamp.

Den gode form har resulteret i salgsrygter for Coutinho før, blandt andet i Oktober 2015 fra selvsamme Sport. Der er dog en væsentlig forskel fra dengang til nu – Coutinho er begyndt at præstere for Brasilien. Han har været udtaget til samtlige kampe Brasilien har spillet i 2016, og kun måtte se med fra bænken én enkelt gang. Efter Brasiliens sidste kamp i 2016, sejren over Peru i denne uge, sluttede Coutinho på samme antal scorede mål som Gabriel Jesus (5 mål), ét mere end talismanen Neymar, og blev dermed delt topscorer for den stolte fodboldnation, der ser ud til at være tilbage i form under den nye træner Tite. Den form er noget, der får fodboldverdenen til at spærre øjnene op.

Bliver Coutinho?

Indtil i år har Coutinho føltes som Liverpools lille hemmelighed, vores geniale lille playmaker, som vi købte for £8 mio., og som de store klubber ikke har fået øje på endnu. Med den gode form for Brasilien er dette dog ikke muligt længere. Coutinho er godt på vej til at blive en verdensstjerne, forudsat, at han kan sammensætte den første sæson i karrieren på et stabilt højt niveau. Så spørgsmålet står tilbage: Skal Liverpool-fans være bange for at Coutinho smutter næste sommer, eller måske allerede til januar?

Både Liverpool og Coutinho selv har været hurtigt ude og sige han ser sin fremtid hos Liverpool, og et salg til januar virker meget usandsynligt med Liverpool på en nuværende førsteplads i Premier League. Men udtalelser som Coutinhos er diplomatiske, og kan aldrig fortolkes som en evig erklæring af kærlighed. Det er sjældent i moderne fodbold, at spilleres kærlighed til en klub afholder dem fra det tillokkende potentiale ved et skifte, særligt når der er tale om klubber som Barcelona, Real Madrid og PSG. Specielt sydamerikanere virker til at have et særligt hjerte for de to førstnævnte klubber – et faktum, som Liverpool-fans formentlig ikke behøver at mindes om.

Selvom Coutinho nok ikke bliver solgt i indeværende sæson, og måske heller ikke inden næste, så kan det aldrig afskrives, at det kommer til at ske på et tidspunkt. Selv hvis Liverpool var verdens rigeste (det er vi ikke), mest succesfulde (det er vi heller ikke) og mest elsket verden over (nej, heller ikke), så ville der stadig være en risiko for at vores bedste spillere ville ønske at skifte på et tidspunkt. Marc Lawrenson, der aldrig føler sig for god til at dele sin holdning når det gælder Liverpool, har da også pointeret netop dette, at Liverpool bliver nødt til at se i øjnene at vi ikke kan holde på verdensstjerner, når eliten ankommer med spenderbukserne på.

Klopp – a selling manager

Det kan være svært at acceptere at dette er virkeligheden. Men særligt én person virker til at være bevidst om realiteterne: Jürgen Klopp. I løbet af sine syv år i Dortmund solgte Klopp spillerprofiler som Alexander Frei, Nuri Sahin, Lucas Barrios, Shinji Kagawa, Ivan Perisic, Mario Götze, Robert Lewandowski, for ikke at nævne Liverpools egen Philip Degen eller den aarhusianske gingerafro Mustafa Amini. På trods af dette fortsatte klubben sin spillestil, og holdte et niveau blandt Europas bedste indtil Klopps sidste, skæbnesvangre sæson.

Der er skrevet meget om Liverpools tidligere træner Brendan Rodgers, men ét aspekt de fleste kan blive enige om, var hans manglende evne til at håndtere afgangene af Sterling, Suarez og Gerrard. Brendan Rodgers’ arrogance og tro på egne evner, der spillede en afgørende positiv faktor i Liverpools fantastiske 13-14 sæson, betød at han naivt regnede med at Suarez og de andre profiler aldrig ville forlade ham, hvis bare han gav dem opmærksomhed, ansvar og masser af spilletid. Som bekendt blev den hans undergang.

Med Klopp i sædet har vi ikke kun en romantiker, der elsker traditionsklubber med energiske fans (vi elsker også dig Jürgen), men også en pragmatiker, der ved hvordan fodboldverdenen er skruet sammen. Denne sæson har bevist at Klopp kan hæve niveauet hos underpræsterende spillere og gøre holdet til den største profil. Citater som: “Gegenpressing is the best playmaker” står i direkte kontrast til Rodgers’ erkendelse af, at han skabte et hold rundt om Suárez. Denne forskel er væsentlig for kontinuiteten for Liverpool fremover, for mens enhver spiller kan lære at presse, kan ingen lære at blive Luis Suárez.

Philippe Coutinho er Liverpool-spiller, og en fantastisk en af slagsen. Endnu har han ikke kunnet holde sit topniveau i mere end 5-6 kampe af gangen, men sker det over en hel sæson, så bliver han formentlig solgt – det er realiteten for en klub af Liverpools (nuværende) størrelse. Betydningen af et salg af vores elskede lille brasser afhænger fuldstændig af klubbens forberedelse. Ved at acceptere at det nødvendigvis sker på et tidspunkt, kan man begynde at planlægge hvordan det skal håndteres, og således undgå at blive fanget med håret i postkassen endnu en gang. Som fans kan vi ikke gøre andet end nyde Coutinhos nuværende spilhumør, sætte vores lid til, at Klopp har en ny playmaker i tankerne, hvis han en dag forlader os, og have visheden om, at klubben altid er større end spillerne i Liverpool FC.