[Kampoptakt] Liverpool – Sunderland spillerunde 13

Næste udfordring for Liverpool er en kamp på Anfield mod et Sunderland-hold i fremgang – en kamp som spilles lørdag kl. 16.00, og kan ses på 6’eren, Viaplay og Dplay.

Landsholdspausens opbrud resulterede i et Liverpoolmandskab, der ikke havde det samme flow i sidste uges kamp mod Southampton. På papiret ligner kampen mod Sunderland en walk-over, men de evige overlevere fra Sunderland har faktisk vendt formkurven og vundet deres seneste to opgør. Den største årsag hertil er umiddelbart introduktionen af Victor Anichebe, der i en årrække spillede hos bysbørnene hos Everton, der har givet klubben et angriberpar a la Heskey-Owen (en stor, en hurtig).

Med Anichebe i start-XI’eren har Defoe fået mere plads, og de to har således haft en hånd i samtlige af de 5 mål, som klubben har scoret i de sidste to opgør. Interessant er det, at Anichebes udgangspunkt faktisk har været fra kanten – noget, der potentielt kan give Clyne og Milner problemer i luftspillet.

Går man dybere ind i statistikkerne, så peger meget dog stadig mod en Liverpool-sejr. Sunderlands sejre er kommet mod svingende Bournemouth og kriseramte Hull, men selv mod disse har de fået 39 skud i mod sig samlet, og kun selv formået lige over halvdelen med 20 skud. En stor del af årsagen til dette skal findes i Sunderlands bagkæde, hvor ikke færre en 11 forskellige spillere har været brugt i løbet af sæsonen. Kynisme og en smule held, virker derfor til at have indvirket, samtidig med at den unge målmand Jordan Pickford er på vej ind i en imponerende form.

Det er en klassisk ‘banana-peel’ af en kamp, som tidligere udgaver af Liverpools hold sagtens kunne tabe. Klopp har dog haft en hel uge med spillerne, og påtalt faren ved at undervurdere modstanderen i pressekonferencen op til kampen, hvorfor man kan håbe at se et Liverpool-hold tilbage i ‘flow’.

Holdopstillingen

Eneste store skade er Lallana, der også sad ude i sidste kamp mod Southampton. Han erstattes formentlig af både Wijnaldum og Can, netop som i sidste spillerunde.

Generelt sættes opstillingen efter Klopps devise om “at sætte det hold, der står bedst til at vinde den uge”. Det vil sige et uændret hold fra kampen mod Southampton, der får mulighed for at få den sammenhængskraft tilbage, som holdet nød så godt af tidligere på måneden.

Det vil sige Karius på mål, sammen med den efterhånden velsmurte bagkæde med Milner og Clyne på backs, samt et midterforsvar af Lovren og Matip. På midtbanen fortsætter Can og Wijnaldum som 8’ere, mens Henderson tager sig af 6’eren og er den mere centrale og defensive i trioen. Man kan argumentere for, at Sunderland er en type af modstander, hvor man kunne give vigtige kampform til spillere som Klavan, Moreno og Grujic, men firebackkæden er først nu begyndt at præstere på et stabilt niveau, og midtbanen kan ende ud med at være for uprøvet, hvis flere ændringer opstår.

Den fantastiske trio af Coutinho, Firmino og Mané starter endnu engang, og det er i kampen mellem angrebslinjen og Sunderlands forsvarskæde, at Liverpool har den største fordel på vej ind i det her opgør. Også her kunne Origi eller Sturridge være interessante at bringe på banen, men efter den lidt tunge offensive optræden mod Southampton, så skal vi have favoritterne tilbage i omdrejninger.

Når man forestiller sig hvad de tre kan gøre ved spillere som defensivt udfordrede Van Aanholt, middelmådige Billy Jones og et midterforsvar af uinteresserede Koné og ældgamle John O’Shea, så er det svært ikke at slikke sig om munden. Men kynismen, som trioen manglede i sidste uge, skal tilbageindtræde, for Sunderland har vist prøver på deres effektive kontraspil, og med tidligere nævnte Defoe og Anichebe i god form, så kan alt ske på lørdag.

squad-2

Glem ikke at tjekke her, om du er en af ugens mange vindere i Tip7-konkurrencen på www.777klub.dk/liverpool. Det er også stadig muligt at melde sig til, og få del i goderne, ved at tippe korrekt på ugens Premier Leauge-kampe. Man kan stadig nå at vinde førstepræmien på 1.000 kr. til www.samdodds.dk.