[Blog] Afrunding af sæson 2019/2020

”Sikke en sæson” skrev nyligt afdøde Andersen Christensen sidste år, hvilket er helt på sin plads at gentage i år. Det har været den længste, mærkeligste og alligevel helt fantastiske sæson, vi netop har færdiggjort.

Efter sidste års tætte kamp om mesterskabet var vi vel alle sammen godt klar over, at der skulle mange point til for at bliver mestre i år. Der var bare ingen, der forudså, at kun Liverpool kunne holde kadence, og de øvrige forventede topklubber havde svært ved at skaffe point i tilnærmelsesvis samme størrelsesorden.

Det var ikke prangende hver gang, men gang på gang, når det var nødvendigt, fandt holdet energien til at lave de afgørende momenter og scoringer. Så ofte som det er sket, kan man næppe tale om tilfældigheder. Der er simpelthen en supermentalitet på dette hold.

Et af mange højdepunkter i sæsonen var, da Liverpools jetlagplagede holds nedsabling af Leicester på Boxing Day med al tydelighed viste, hvor langt Liverpool var foran konkurrenterne. Det var decideret en ydmygelse af Brendan Rodgers´s hold.

I de nationale cupturneringer gik det knap så godt, og tydeligst står Liverpools bizare exit fra Carabao cup, mens førsteholdet var til klub VM. En kamp som efterlader kun ét spørgsmål: Hvorfor? Det er der jo ingen, der vil svare på, og det gav heller ingen mening.

Hvor var det bare irriterende at ryge ud af Champions League til Atletico Madrid, men jeg tror faktisk, det viser sig at være en fordel til den nye sæson, at spillerne har haft mulighed for 14 dages ferie i modsætning til andre klubbers spillere, som fortsat er engageret i Europæiske turneringer. Måske vi på et tidspunkt får gavn af de ekstra kræfter pausen giver – flere af spillerne eksempelvis Mané nåede stort set heller ikke at holde pause sidste år.

Jeg må indrømme, at for mig dæmpede Corona noget af gejsten. Da ligaen blev lukket ned, var det klart for enhver, at det eneste, som kunne forhindre Liverpool i at vinde turneringen, ville være en decideret annullering af sæsonen, og da vi så kom i gang igen, var det kun et spørgsmål om hvornår og hvor overlegent, det ville blive. På grænsen til det kedelige.

Det kan jo ikke overraske, at Jürgen Klopp laver endnu et pletskud med sin udtalelse om, at Liverpool nu (i en periode) både er Engelsk mester, Europæisk mester og Verdenmester. Champions of Everything. Den mand er fantastisk. Begynder man allerede at frygte den dag hans kontrakt udløber – selv om der er 4 år til?

Jeg ser med glæde frem mod den kommende sæson, hvor jeg især håber, det snart bliver muligt at få tilskuere på stadions igen. Stemningen var noget af det, vi alle faldt for ved de engelske kampe, og tv kanalernes dåsetilskuerlyd er altså bare ikke det samme.

Vi ses snart til en ny spændende sæson.

Skal du have fanklubbens næste medlemsblad, som er det største vi har produceret til dato? Og det er med forsiden herunder?

Så meld dig ind i den officielle danske fanklub i dag.