[Blog] Optakt: Everton – Liverpool

Ventetiden er forbi, og dagen vi har ventet på i godt 3 måneder er endelig kommet. Premier League er genåbnet, og Liverpool genstarter sæsonen i aften med et Merseyside Derby.

Kampen skal spilles på et mennesketomt Goodison Park, og Mike Dean fløjter den i gang kl. 20:00. Kampen vises på Xee og kan ligeledes streames på Viaplay.

Andreas Ørntoft ser frem mod aftenens opgør

”Man ved først, hvad man har, når man har mistet det”

Den sætning er nok sjældent brugt i forbindelse med fodbold, men alligevel synes jeg, den er meget sigende, ift., hvordan jeg har haft det de sidste 3 måneder. For ligesom med så mange andre ting, satte coronakrisen sit præg på fodboldverdenen. Mange ligaer måtte lukke ned, og især som Liverpool-fan har det været nervepirrende ift., hvordan ligaen skulle genåbne, men Premier League er tilbage, så lad os komme til det i her for for – nemlig optakten.

Liverpool er godt på vej til at vinde Premier League. Det vil være første gang i 30 år, og det kræver blot 6 point for at sikre den sagnomspundne pokal, som er så eftertragtet på Merseyside. Derfor vil det være passende, hvis Liverpool kan skrabe de første 3 point sammen i aften.

Opstarten efter coronakrisen, har også været en udfordring for klubberne. Den var inddelt i faser, hvor spillerne i de første uger ikke måtte have fysisk kontakt med hinanden. Der er løbende blevet løsnet mere op, og klubberne har ligeledes spillet flere kampe bag lukkede døre.

Jürgen Klopp har op til kampen udtalt, at den eneste, der med sikkerhed ikke spiller er Shaqiri. Ellers er der fuld plade ift. tilgængelige spillere. Dog forlyder det, at både Robertson og Salah skulle have fået nogle mindre skader i træningen, og det er svært at forestille sig, at Klopp vil tage nogle chancer i første kamp. Wijnaldum har ligeledes været fraværende i dele af opstarten, så  et forsigtigt bud på en startopstilling ser således ud:

Keita har eftersigende været stærk i opstarten, og jeg tror på, at han får en stor rolle i den sidste del af sæsonen. Derudover tror jeg ikke, at Klopp inkluderer Origi i startopstillingen, selvom han har en stærk statistik mod the Toffees. Det er en ubarmhjertig opgave at skulle spå en start-11’er efter 3 måneders pause, men om ikke andet, så er det et bud.

Jeg vil ikke komme yderligere ind på holdenes form. Dette får vi først et endegyldigt svar på efter de 90 minutter. Jeg forventer en forsigtig start på kampen, hvor begge hold lige skal have banket det værste rust af. Herefter vil Liverpool langsomt gribe dirigentstokken, og vinder komfortabelt 2-0. Jeg vil endda tage den skridtet videre og kalder Mané og Van Dijk med hver sit mål.

God kamp derude!