[Blog] Liverpools regnskab

Vi har fået Martin Birch, som til dagligt arbejder som statsautoriseretrevisor til at se lidt på de tal, som er blevet offentliggjort i denne uge. Desværre er hele regnskabet ikke offentliggjort endnu, men kun nogle af talene. Der kommer muligvis en opfølgning på tallene når hele regnskabet er tilgængeligt, hvor det er muligt at se nærmere på disse.

Indledning

Liverpool har netop offentliggjort deres regnskab for regnskabsåret 1. april 2016 – 31. maj 2017. Salget af Coutinho og købet af Vin Dijk vil derfor først påvirke det næste regnskab.

Der kan være mange holdninger til økonomi og fodbold. Indlægget tager ikke stilling til om en ændring af indtægter på kampdage er godt eller skidt, eller om billetpriser er fair etc.

Selve årsrapporten for 2016-17 er endnu ikke offentliggjort, så det bygger alene på diverse artikler fra engelske medier og Liverpools egen pressemeddelelse.

• Resultat efter skat +£39 mio. (2015/16: -£21 mio.)
  • Omsætning +20,5%
    • Medieomsætning +24%
    • Reklamer og sponsorer +17%
    • Indtægter på kampdage +19%
  • Investeringer i infrastruktur og spillere på £91 mio.

Året der er gået

2016/17 sæsonen var jo, desværre, en sæson uden europæisk fodbold og de dertil hørende indtægter samtidigt er det et år med forholdsvis få hjemmekampe (24).

Det var året hvor den nye main-stand åbnede. Heraf er en del pladser i den dyrere ende med mange hospitality billeter. Stigningen i indtægter på kampdage (+£12 mio.) kan primært tilskrives åbningen af den nye Main-stand, og det selvom der som nævnt var få hjemmekampe i sæsonen. Main-stand har samlet kostet i omegnen af £110 mio. Investeringen er sikret via et lån fra Fenway uden løbetid og ikke mindst til en rente på 1,24%.

Den højere medieomsætning kan tilskrives den nye 3-årige TV-aftale for Premier League. Regnskabet dækker det første år af aftalen.

Det var samtidigt året, hvor 125 års jubilæumstrøjen slog alle salgsrekorder.

Hvis man ser alene på pengestrømmene og ikke de regnskabsmæssige resultater gav driften et overskud på £71 mio., mens der samtidigt blev investeret £91 mio. i infrastruktur og spillere, hvoraf £51 mio. gik til infrastruktur, som den nye main-stand, etablering af nye butikker i USA, Hong Kong, Canada og Holland og en ny bane på Anfield, som det mest væsentligste.

Som det ses er der et negativt cash flow og som følge heraf er klubbens netto bankgæld også steget fra £22 mio. til £67 mio. Hvilket må betragtes som en meget stor stigning. Specielt sammenholdt med den samtidigt store gæld til Fenway Sports Group.

Der er i året købt 6 spillere: Sadio Mane, Gini Wijnaldum, Loris Karius, Joel Matip, Ragnar Klavan og Alex Manninger. Disse spillere er måske der hvor man bedst ser hvor gamle nogle af tallene er.
I året forlod 11 førsteholdsspillere Liverpool og 11 akademi spillere skrev en professionel kontrakt. De samlede lønninger steg med 8% og Liverpool beskæftiger mere end 700 folk – der er altså tale om en meget stor arbejdsplads for byen ikke bare i turist omsætning, men også i hverdagen.

Fremtiden

Jeg er sikker på, at det næste regnskab for Liverpool igen vil vise en positiv trend. Selv uden salget af Coutinho og Champions League penge virker det til, at Liverpool har et stort momentum på sponsor-siden. Samtidigt har den europæiske kampagne sikret flere hjemmekampe, vores kampe er oftest på fornuftige tidspunkter og klubben har stor fokus på, at øge indtægterne på kampdage.

Den modsatte vej trækker, at der nu skal afskrives på den nye main-stand. Det vil betyde en omkostning på mellem £ 11 mio. – £ 36 mio. Hertil kommer en rente på £1,4 mio. som følge af lånet fra Fenway.

Vores nuværende succes vil have medført nogle større bonusbetalinger til spillere, og på trods af vi ikke længere skal betale Coutinho’s løn er det mit gæt, at bl.a. Salah er kommet til på en fornuftig løn, samt Firminhos målbonusser alene trækker nogle mio. £ ud.

En anden ny post vi kender til er afskrivningen på Van Dijks transfersum, og med en kontrakt på 4,5 år og en transfersum på £75 mio. giver en omkostning på afskrivning af kontraktrettigheden på £16,6 mio.

På trods af flere større kendte poster skal der dog flere af dem til ikke at kunne indeholdes i bare præmiepengene fra Champions League. I præmiepenge kan en perfekt Champions League give €57,2 mio (hvilket vi allerede nu ved at det ikke bliver), hertil kommer fordeling af yderligere penge i forhold til TV-kampe, antal hold fra England m.v.

Det kommende år bliver også året hvor udbygningen af Kirky begynder. En investering på £50 mio. over de næste år.

Afslutning

Ovenstående er de tørre facts. Bag facts’ene er der mange følelser. Følelser omkring transfer-fees, lønninger, Fenway Sports Group, lokal befolkningen og meget mere.

De tørre facts viser, at Liverpools økonomi går fremad. Der investeres store summer ikke bare i holdet, men i hele klubben. Det virker som, at der tænkes i en helhed der bygger fundamentet op nedefra og udfra min mening giver en langsigtet og holdbar fremtid for Liverpool. En anden diskussion er de lokale fans fra byen og deres mulighed for en hverdag med fodboldholdet. En diskussion, som hænger tæt sammen med den samlede økonomi, men som må gemmes til et andet indlæg.