Nytårs talen 2019, Alex Bruun

Alex Bruun er klar med årets nytårstale, hvor han ser tilbage på et vanvittigt succesfuldt 2019. Et af de bedste år siden årtusindeskiftet.

Talen

Liverpool FC er verdens bedste klub, hvilket vi selvfølgelig har vidst længe, men nu har vi også trofæet til at bevise det. Klubben har heldigvis et stort pokalskab for der skulle findes plads til pokaler for både Champions League, Supercup og VM. Den første engelske klub til at hjemføre den internationale treble. Det har været et godt år, som vi kan være stolte af, men nu er det tid til at hjemtage mesterskabet og få brudt den årelange forbandelse.

97 points i sæson 2018/19 rakte kun til en 2. plads, hvilket jo er fuldstændig vanvittigt, men så længe vi har spanske tilstande med kun 2 titelkandidater, er det tilsyneladende standarden for at blive mestre. Et enormt pres, hvor man end ikke kan tillade sig at spille uafgjort på noget tidspunkt. men vi er kommet godt fra start i 19/20 sæsonen. Holdet har udviklet en stærk tro på, at man nok skal få scoret, og det har givet en perlerække af sene, afgørende scoringer, og mens de andre hold dummer sig fra tid til anden, har Liverpool FC fremstået som et uimodståeligt og uslåeligt mandskab.

For et år siden udtrykte jeg ønske om, at Keita og Fabinho ville slå igennem i 2019. Man må sige, at det blev opfyldt, hvor for hold op hvor har især Fabinho været god, faktisk årets bedste Liverpoolspiller vil jeg mene i hård kamp med Sadio Mané, som også har spillet fantastisk hele året. Keita er begyndt at vise sin evner, så der er fortsat stor konkurrence om pladserne på midtbanen, og om et par dage ankommer nyindkøbte Takumi Minamino.
For andet år i træk gjorde Liverpool FC det godt i Champions League. Semifinaleopgøret mod Barcelona vil gå over i historien som denne generations St. Etienne og definitionen på Anfield Nights. Imod alle odds blev mægtige Barcelona med Messi i spidsen sendt hjem til Catalonien, smidt ud af CL på en sublim holdindsats af de røde fra Liverpool. To mål af indskifter Wijnaldum, Legenden Origi, og en hurtigt tænkende Alexander-Arnold. Alle legende ingredienser var til stede, og afsluttende gåsehud med hele holdet syngende med på YNWA foran The Kop. En fantastisk aften.

Selve Champions League finalen vil ikke gå over i historien, men det vil til gengæld fejringen gennem Liverpools gader. Den åbne spillerbus langsomt rullende igennem et rødt hav af flag og fans time efter time blev ætset ind i hukommelsen på både spillere, ledere og fans i hele verden.

Bliv medlem af fanklubben i dag

I december fik vi en tidlig julegave, da Jürgen Klopp forlængede sin kontrakt med 2 år, så den nu løber til 2024. Det kan ikke beskrives, hvor stor betydning den mand har haft for genrejsningen af Liverpool FC, så dette er en fantastisk nyhed, som giver ro og stabilitet, også i forhold til indkøb af spillere og forlængelser af eksisterende kontrakter. I samme omgang forlængede man med James Milner, som havde kontraktudløb til sommer. Den mand er bare indbegrebet af seriøsitet og erfaring, så jeg er meget tilfreds med fortsat at se ham være en vigtig del af spillertruppen.

Klubben arbejder igen seriøst med planer for udvidelse af Anfield Road tribunen og byggeriet er i høringsfasen. Det bliver rigtig spændende at se, hvilke ændringer en udvidelse vil betyde, for 2019 blev igen et år, hvor almindelige fans havde svært ved at skaffe billetter, i hvert fald til rimelige priser. Ved det seneste billetsalg i november sad 175.000 fans wordwide i kø i op til 3 timer i håb om at få mulighed for at købe billet til en af de 7 kampe, der blev udbudt til salg. Det siger sig selv, at mange blev skuffet.

Sean Cox fik en emotionel velkomst, da han i november for første gang siden den skæbnesvangre kamp mod Roma i april 2018 var tilbage på Anfield, og der var også emotionelt, da der blev sagt farvel til tidligere anfører og legende Tommy Smith, som døde i april.

Vi skal selvfølgelig tage en kamp ad gangen, ikke tage noget for givet osv, men i skrivende stund har Liverpool 13 points forspring til Leicester og 14 points til Manchester C samt en udsat kamp mod West Ham på hånden. Holdet kan altså tillade sig at tabe 4 ud af de resterende 20 kampe og stadig ligge nr. 1 – og det endda under den forudsætning at City (eller Leicester) vinder samtlige deres resterende kampe, hvilket selvfølgelig ikke kommer til at ske, så det eneste rette spørgsmål er vel: Hvis ikke Liverpool skal blive mestre i denne sæson, hvornår så? Jeg ser frem til et spændende forår med interessante kamp i Premier League, og også mulighed for endnu et europæisk togt i Champions League.

Jeg ønsker hermed et godt, lykkebringende og succesfuldt Nytår.
Alex Bruun
Formand Liverpool FC Fan Club Danish Branch