50 års Liverpool historie fortalt med trøjer 03/04

Sæsonen 2003/04 blev ikke en til historiebøgerne; i hvert tilfælde ikke på positiv siden! Det blev til i alt 52 kampe (23 vundne, 16 uafgjorte og 13 nederlag!) 19 clean sheets og samlet 80 kasser.
Gerrard Houllier forlod klubben i sommeren 04 efter seks år på baggrund af en sæson som indbragte en fjerdeplads og blot 55 mål i PL! Han bør dog samlet set have en plads som en af de mest innovative og proffesionelle ledere med nye spillertyper, diæt/kostplaner og ikke mindst træningsmetoder i dagligdagen på Melwood.
Men som før nævnt blev hans sidste år på Merseyside ikke den mest fantastiske og efter 4. pladsen i PL og hurtig exit i pokal- og UEFA cup måtte han i overensstemmelse med klubledelsen søge nye græsgange efter en lang periode med opadgående kurve.
Ledelsen måtte atter lede efter en arvtager, som kunne løfte klub og en ny generation af fine spillere til en hylde højere. Det er dog en ganske anden historie og lad mig derfor highlighte det bedste fra Houlliers sidste sæson på Anfield:
Kewell kom til fra Leeds og imponerede stort, når han ikke var skadet. Australieren kunne med begge fødder assistere langt og kort samtidig med at han var en superb afslutter. Sammen med Finnan, Pongolle og Le Tallec var han blandt de mest spændende nyerhvervelser fra vor franske managers side!
Houllier havde længe forsøgt at få den franske superduo til England og han havde stor tiltro til begge og deres U17 VM tidligere gav store forhåbninger til deres udvikling på Anfield og de fik da også 98 kampe tilsammen uden dog helt at slå igennem!
Nævnes skal det da også, at han forsøgte at gøre Carragher til venstre wingback og at flytte Heskey til en lidt dybere position, hvilket satte begge langt tilbage ift tidligere så fine præstationer i vante roller, til gengæld blev spillere som Smicer og Gerrard klart bedre under den franske indflydelse. Tjekken var en rigtig Klopp spiller med en arbejdsiver som få, hurtige fødder og uselvisk og han kunne godt bruges lige pt! Nøjagtig som Captain Fantastic, som Smiling Brendan desværre kværnede totalt!
Netop Gerrard blev udnævnt som fuldblodskaptajn i oktober og selv om det ikke blev hans skarpeste sæson, var det et vidnesbyrd om, at vores nr 17 var en ægte scouser og det rette valg til armbindet!
Samlet set førte den skuffende sæson til Captain Fantastics første overvejelser om at finde andre græsgange, men han fandt heldigvis ro og tog beslutningen om at være med til at genopbygge under en ny manager og sammen med primært Hyypia blev han en form for talisman sammen med den finske superheader i en tid hvor vi for alvor manglede det tidligere brand for klubben: en målscorer med format. Vi formåede som før nævnt kun at putte 52 PL bolde i kassen efter salget af vore offensive kræfter og selv Owen formåede kun at score 16 mål med Kewell og Heskey langt fra med blot 7 basser hver!! Alt for lidt og Houllier virkede slidt og uoplagt til nye store opgaver. Der måtte nye (spanske) navne til Anfield for at løfte os ud af dødvandet.

Ind

FA Cup: femte runde

UEFA cuppen: fjerde runde

Liga Cuppen: fjerde runde