Liverpool – Aston Villa kampoptakt 22/23

Skrevet af Alex Bruun

Vi er nået til sæsonens sidste hjemmekamp med de traditioner, som følger med der: truppen
med familie, der hilser på fansene, og måske et par mål af spillernes børn. Det er også tid til præsentation af den nye hjemmebanetrøje, som angiveligt skulle være i stil med den klassiske 1978 trøje.
I mandagens Leicester kamp var Liverpool i kontrol, selv om Alisson momentvis måtte gøre sig fortjent til hyren. Men hvor var Leicester ringe – totalt uden struktur og selvtillid, og de ligner en sikker nedrykker i mine øjne. To fine mål af Curtis Jones, og en lækker frisparkskombination mellem Salah og Trent føjede endnu en sejr til stimen. Diaz er ikke helt oppe i gear endnu, men allerede nu kan vi se, hvor meget han har været savnet. Han kan altså noget, som de færreste kan.

Nu gælder det Aston Villa, som Unai Emery har forvandlet fra et bundhold til en kandidat til en europæisk plads. Især på hjemmebane har de været stærke, men vi må se, hvad de kan på Anfield. Front man Ollie Watkins har haft et rigtig godt forår, og underligt nok er de defensive midtbanespillere også begyndt at lave mål. På tribunen (skadet)ser vi muligvis en gammel kending i Coutinho, hvis karriere er gået helt i stå – han var god, da de havde ham på leje, men så snart det blev en transfer, gik det helt i stå for ham. En trist skæbne egentlig, men Liverpool fik financieret købet af Van Dijk og Alisson, så godt for os.

Vi skal også sige farvel til 4 spillere: Naby Keita, Oxlade-Chamberlain, James Milner og
Roberto Firmino. 2 spillere, der aldrig rigtigt fik indfriet forventningerne og 2 spillere, som forlader Liverpool som klublegender. Begge har haft en enorm indflydelse på klubbens succes med professionalisme og arbejdsindsats.

Jeg forventer egentlig et uændret hold, og så skal Milner og Firmino selvfølgelig skiftes ind sidst i kampen. Der er desuden kommet afgørelse i sagen om Klopps udfald mod dommer Tierney, hvilket betyder, han må sidde på tribunen til denne kamp.