AC Milan – Liverpool 24/25 kampoptakt

Milan – LFC

Skrevet af Lasse Callesen

Så kom vi ned på jorden igen, den flotte sæsonstart fik et hak i tuden mod Nottingham Forest. Det var ikke specielt godt, jeg har efterfølgende læst et par steder, at mange betegner det, som en af de dårligste kampe vi har spillet i meget lang tid på Anfield. Hvilket jeg måske ikke helt er enig i, men det var ikke godt. Der var for mange spillere, som ikke ramte dagen. Det var en ret frustrerende kamp at være vidne til.

Der kan være mange årsager til udfaldet ikke gik til vores fordel. Alle fra start 11´eren har været med deres respektive landshold, hvor f.eks. Mac Allister havde en skavank da han mødte ind og spillede i begge kampe. Og ellers fik de alle meget spilletid.

Burde Slot have roteret lidt på bare nogle af pladserne for at have nogle mere friske ben på banen på nogle af positionerne? Det tror jeg i bagklogskabens lys havde været det rigtige at gøre.

Han skal også lære hvordan det foregår i England fremfor i Nederlandene, hvor der måske er en større niveauforskel på top og bund. Og så er jeg spændt på om der måske mangler nogle greb i værktøjskassen mod hold, som står velorganiseret defensivt og ikke har i sinde at gå frem på banen.

Det er dejligt at være tilbage i Champions League. Som i år er meget anderledes end vi kender det, da UEFA har valgt, at der skal spilles flere kampe, så de i sidste ende kan tjene flere penge. Det har så også betydet at afviklingen er noget anderledes i den indledende fase. Ser vi bort fra de flere kampe, så kan det blive spændende med et nyt format. Konklusionen må afvente til efter nytår når de sidste kampe i grundspillet er spillet færdige.

Men generelt er jeg imod de flere kampe. Så sent som i weekenden råbte Akanji fra Man City op om det større pres. Og han antydede at han måske ville gå på pension, som 30-årig. Spillerne og klubberne siger ofte at de ikke bliver hørt når der kommer flere kampe. Så sidder der nok nogen og tænker, de tjener jo flere hundrede tusinde pund om ugen. Men hvis du aldrig får pauser og kan restituere, så slider man spillerne op. Hvis din klub kvalificerer sig til VM for klubhold år efter år og du er på landsholdet, så kan du, som spiller se ind i få ugers ferie om året. Det tror jeg ikke på, at nogen mennesker kan holde til.

Alisson var også ude med riven på mandagens pressemøde med et opråb om, at spillerne bliver taget i ed, sammen med de andre parter af fodbolden.

Oveni så stiger prisen for os forbrugere. Flere kampe på TV og flere turneringer (VM for klubhold f.eks.) gør at Tv-stationerne skal punge ud. Vi har set prisstigninger hos Viaplay i en del år. Det samme sker for dem der tager på stadion for at se fodbold. Der skal købes flere billetter og måske flyrejser og hoteller, hvis du tager med på udebane. Det skubber endnu en gang dem med færrest midler ud af stadion og tilbage har vi de bedre bemidlede fans og turister. Top fodbold bliver i større omfang for de få.

Vores modstander har fået en lidt blandet start i Serie A. De har fået 5 point efter 4 kampe og halter allerede lidt efter konkurrenterne. De fik dog en god sejr i lørdags, hvor de vandt hele 4-0 og alle målene blev scoret inden for den første halve time. Det første mål var endda allerede efter 2 minutter. Så det er et hold, som kommer med en god oplevelse frisk i erindringen. De skal ikke undervurderes, de blev nr. 2 i ligaen sidste år. Godt nok 20 point efter vinderne fra Inter, men den italienske liga er stadig en af de stærkeste i Europa, selvom den ikke får så meget opmærksomhed.

Rafael Leao fik en del opmærksomhed på dagens pressemøde. Han er startet sæsonen ret godt med et mål og tre assists. Alexander-Arnold kommer uden tvivl til at få sin sag for ude på backen, hvis Milan går offensivt ind til kampen.

Jeg håber at Slot ryster posen lidt mod Milan, selvom hans pressekonference mandag aften måske antydede at han vil holde fast i mange af de samme spillere. For ham var det ikke trætheden der var skyld i en dårlig kamp, men at aftalerne ikke blev overholdt og spillerne var under niveau.

Jeg synes dog han skal ændre på start opstillingen. Jones så jeg gerne starte inde, det samme med Gakpo. Jota var helt væk, så det vil være oplagt at prøve noget andet på toppen. Jeg tror ikke at Nunez kommer til at spille fra start, så skal det være fordi Salah eller Diaz også starter ude. Chiesa er ikke klar til at starte inde.

Opstillingen herunder er ikke, hvad jeg tror, men hvordan jeg håber vi starter i morgen. Og så gik det op for mig, at jeg synes midtbanen ser lidt tynd ud med Elliott skadet og to spillere der skal spares. Trent kan skubbes op på midtbanen og Gakpo kan skubbes en plads tilbage. Men vi vælter ikke i alternativer.

Lad os sparke Champions League godt i gang og meget gerne med en sejr, en fin fødselsdagsgave til Arne Slot, som fylder år.

0-1 til os.