Crystal Palace kampoptakt 24/25

Skrevet af Jesper Holm Olsen

Lørdagens tidlige kamp har selvfølgelig os som den ene part, og vi skal møde et hold, der på papiret har fået en elendig start på sæsonen med kun 3 point og en placering som nummer 18. Altså nummer 1 mod nummer 18. Så en simpel og overkommelig modstander og 3 nye point, skulle man tro. Helt enkelt bliver det ikke, for Palaces målscore hedder 5-9, så det er ikke fordi, at der vælter mål ind hos dem. Kigger vi videre ind i statistikkerne, så scorer vores modstander faktisk som regel på hjemmebane. Samtidig er de en klub, som en del eksperter roste for et godt transfervindue og forventningerne forud for sæsonen var relativt store. Med andre ord, så kan det på den ene side være et hold, som måske lige pludselig klikker, og på den anden side være et hold, der ikke rigtig kan leve op til presset og derfor er relativt lette at spille i mod.

Et andet forhold, som taler mod at vi bare blæser igennem, det er kampprogrammet, som er sindssygt i år. Det er det hvert år, men med det nye format i Champions League samt slutrunder hver sommer, så drives der rovdrift på spillerne. Jeg tror, og det er bare et postulat, at vi helt generelt skal vænne os til mere middelmådig fodbold, fordi klubberne enten må rotere en masse eller så er de ramt af skader. Andre gange er spillerne slet og ret bare trætte. Det vil også komme til at gælde os, hvorfor os fans nok skal holde lidt igen med kritikken, når det ikke helt kører, for i min optik har pengemaskinerne taget overhånd og det vil gå ud over spillet. Derfor ser vi også, at vores modstander har haft en uges forberedelse, mens vi skal overveje slitage og rotation, så vi kan præstere igen på lørdag efter en forholdsvis svær kamp i onsdags.

Det tredje forhold, som jeg vil komme ind på som en betydende brik forud for kampen, det er vores taktik under Slot. Vi er klart mere henholdende og kontrollerende. Det er jeg egentlig fan af, og vi har da også set, at spillerne er blomstret op under de her nye inputs. Der er dog også spillet så tilpas mange kampe, at vores modstandere også vil komme til at kigge på, hvordan de kan ramme os – med andre ord, så bliver vi også læst. En af de ting, som jeg finder ubalanceret er den måde vi bygger spillet op på. Hører man Slots interviews, så er han da også bundærlig, når han ind imellem udtaler sig om, at der er situationer, hvor spillerne (endnu) ikke vælger de rette løsninger. Eksempelvis så virker det som om at opspillet fra målmanden bare SKAL sættes i gang med en kort aflevering og derfor begynder vores forskellige modstandere at presse højt. Og det er hamrende effektivt, altså for modstanderne, hvorfor jeg ikke helt forstår at presset ikke lettes ved at spille en lang bold frem, således at vi ikke er så lette at læse. Og Palace på hjemmebane kan godt komme til at ramme de der dage, hvor de får publikum med sig og så er de svære.

Nu har jeg remset forhold op, der beskriver, hvorfor det bliver en svær kamp. Vi bør dog stadigvæk vinde. Først og fremmest er vi svære at score i mod og som Jan Mølby ret godt har beskrevet vores forcer, så har vi en tendens til at vi langsomt får ædt os ind på modstanderen, og til sidst bliver presset bare for stort, hvorefter vi kommer frem til de nødvendige chancer.

Jeg tror at kampbilledet bliver sådan, at en del nok vil sige efter kampen, at den var halvkedelig og vi burde gøre dit og dat. Jeg tror med andre ord, at vi kommer til at agere professionelt og gøre lige præcis nok, men ikke mere. Desuden har jeg en fornemmelse af, at vi ikke ser de helt store rotationer forud for kampen, da der også kommer en pause bagefter. Det vil sige, at der jo skal spilles en masse af de der irriterende landskampe, der også kommer flere og flere af , men under alle omstændigheder, så betyder klubpausen formentlig få rotationer. Gakpo presser sig på og Mac Allister får formentlig en tiltrængt pause, så jeg gætter på at Jones og Gakpo får chancen, hvilket i min optik er en rotation som godt kan lade sig gøre uden at niveauet falder for meget.

Til sidst et bud på resultatet. Jeg tror, vi hiver en 2-0 sejr og dermed fastholder førstepladsen.