Alex Bruun ser tilbage på 2016

Alex Bruun der er formand for Liverpool FC Fan Club Danish Branch har ordet og kigger tilbage på 2016, som bød på højde- og lavpunkter for Liverpool FC. Samt en kort gennemgang af hvad der er sket i fanklubben.

Vi har i mange sæsoner talt om nødvendighed af Forttress Anfield – mest fordi vi har manglet det.

2016 startede skidt med kun én sejr (mod Exeter) i de første 6 hjemmekampe, men i skrivende stund (efter Stoke kampen 27/12), har vi ikke tabt en hjemmekamp siden Ligacupsemifinalen i januar  – netop mod Stoke (vi gik dog videre efter straffesparkskonkurrence). 27 hjemmekampe har resulteret i 17 sejre, 8 uafgjorte og 2 nederlag. Målscore 64-23. Anfield er igen blevet et sted, modstanderne frygter.

Det nye Main Stand blev endeligt færdig til glæde for tilskuerne og for klubkassen. Nu kan flere komme til at se kampene på stadion, og klubbens indtægter på matchdage øges, Så må vi se, om man fortsætter renoveringsprojektet og går i gang med Anfield Road enden. Stemningsmæssigt er der megen fokus på The Kop, men jeg kan personligt godt lide Anfield Road tribunen, hvor stemningen også er god, og hvor der godt kan være lidt meningsudvekslinger med udeholdets tilskuere.

Gennem året har der været talt meget om Safe Standing – altså tribuneafsnit, som er beregnet til stående tilskuere. Det bliver bla. brugt i Tyskland med stor succes, men England har jo en helt anden historie i forbindelse med tilskuertragedier, så her diskuteres der frem og tilbage, om det kan og skal tillades på engelske stadions. Jeg er tilhænger af Safe Standing, og såfremt Anfield Road tribunen skal renoveres, ser jeg gerne et stort afsnit på denne måde. Jeg kan også se en god sammenhæng i, at netop Liverpool vil være de første til at indføre princippet. Hillsborough vil bringe nogle ubehagelige følelser frem, men jeg vil have det godt med, hvis Liverpool som klub kan gå forrest med de nyeste metoder til at skabe god stemning på den sikreste og mest forsvarlige måde for tilskuere.

Ligacupfinale mod Manchester City var årets næststørste skuffelse. Man bør gå efter at komme i finaler, men jeg syntes, vi havde fortjent at vinde turneringen, så det blev en skuffende dag. At vi så slog dem sikkert kort tid efter i Premier League hjalp kun lidt.

Vi gjorde det også godt i en anden turnering, nemlig Europa League. Det var en absolut fornøjelse sikkert at slå Manchester United ud af turneringen, og så fulgte en af de vildeste kampe i Liverpools historie. Først var der de store følelser med Klopps gensyn med Dortmund i Dortmund, og efterfølgende den mest fantastiske halvleg siden Istanbul. Da Lovren afgør kampen til Liverpools fordel, var det nærmest umuligt at være i sin egen krop.

Senere fulgte året største skuffelse – Europa League finalen mod Sevilla. Måske Sevilla blev undervurderet, men følelsen inden kampen var rigtig god, og derfor blev den svage indsats også til en kæmpe skuffelse.

Som hold har vi stadig noget at lære. Tidligt i sæsonen tabte vi til Burnley, hvilket man kunne forstå, når man så, hvor svært spillerene havde ved at komme igennem Burnleys kompakte defensiv. Det lærte holdet noget af, så det overraskende nederlag til Bournemouth kom som et kæmpe chok. Det var svært at være skuffet eller vred, man var nærmere i decideret chok.

Fanklubben

I fanklubben har 2016 budt på flere arrangementer i hele landet i forbindelse med bogudgivelser af bl.a. Steven Gerrard og Martin Hansen. Der var også deltagelse i den årlige Fancup, hvor det blev til en 3. plads i gruppen.

Billedet er taget af www.stokecityfc.dk

Vores medlemssystem er blevet opdateret, således at nye indmeldelser kan klares direkte med Dankortbetaling, og det vil f.eks også blive brugt i forbindelse med auktioner. 2016 bød også på nye rabataftaler med vores samarbejdspartnere til gavn for medlemmerne, således at der nu opnås rabat på rejser, tøj, merchandise og betting.

I år har vi haft flere rejsende til Liverpool end nogensinde før. Gruppeturene har været fuldt booket, og der har været flere ture end tidligere. Heldigvis har vi stort set ikke hørt andet end positive ting fra deltagerne, og det er vi naturligvis glade for og stolte over. Vi forsøger hele tiden at forbedre turene så godt vi kan. Læs mere om gruppeturene.

Med ønsket om et godt Nytår med masser af gode Liverpool FC oplevelser.

Alex Bruun