Alex Bruuns nytårstale 2020

Alex Bruun er klar med sin årlige nytårstale til de danske Liverpool fans.

Endelig sluttede 30 års ventetid, og hvilken magtdemonstration, da Liverpool suverænt vandt mesterskabet i en sæson, der blev afbrudt, genoptaget og afviklet under unormale omstændigheder. Det ændrer dog ikke på, at det var ens for alle hold, og man kan ikke tage noget fra Liverpools præstation. Suveræne som sjældent set før. Selve fejringen og uddeling af medaljer var selvfølgelig hæmmet af de manglende tilskuere på Anfield. Jeg synes dog, at det lykkedes at skabe en under forudsætningerne god løsning, som hverken var tam eller plat og sagtens kunne fremkalde en lille tåre i øjenkrogen.

Jeg kan kun være imponeret af Jürgen Klopp og den øvrige stabs evner. Vores forsvar var på ingen måde lige så dirkefrit som før Corona og efterfølgende er det væltet ind med skader i forsvarskæden og på andre positioner, men her ved nytårstid er status som bekendt, at vi fører PL, gik videre i CL som gruppevinder og i det hele taget har overvundet de fleste udfordringer. Bevares, det har ikke altid været prangende, men resultaterne taler for sig selv. At ligge nr. 1 til jul for 3. år i træk er en præstation, ingen andre hold kan fremvise. Det tidlige exit af Carabao-cuppen, viste sig at være en ”blessing in disguise”, da vi undgik kampe lige op til jul. De 8 dages pause skal nok komme positivt igen.

PL blev lukket ned i foråret, men kom da heldigvis i gang igen. Desværre ikke med tilskuere, hvilket har skabt en underlig atmosfære omkring kampafviklingen., og endnu værre er dåsetilskuerlyd blevet opfundet. Det er bare det værste, jeg hader det, og vil langt hellere se kampe bare med almindelig lyd fra spillerne – en ny dimension på en måde. Det ændrer selvfølgelig ikke på savnet af fodbold live på Anfield, og jeg håber, det snart igen bliver muligt af fylde tilskuerpladserne. Stor respekt til de 2000, som indtil videre har kunne komme ind – de har lydt som 20.000. Godt nok er der i skrivende stund rygter om en kortere nedlukning, men der skulle dog være lys forude, og så vidt vi er orienteret, arbejdes der med planer om inden længe at starte billetsalg til 2021/22 sæsonen. I første omgang til sæsonkortholdere, men forhåbentlig også snart til os andre.

Jeg synes, jeg er nødt til at nævne vores anfører Jordan Henderson. Jeg indrømmer gerne, at for år tilbage var jeg fortaler for at sælge ham hurtigst muligt, men han har vist sig at være en imponerende og ekstremt vigtig lederskikkelse. Det er især tydeligt, når han ikke er med, eller den øjeblikkelige effekt det får, når han bliver skiftet ind. Hvem havde lige forudset det?

Året positive overraskelse er Curtis Jones, som virkelig har grebet chancen. Han har i den grad imponeret mig. Aldrig bange for at få bolden og tager gerne ansvar selv i en alder af 19 år. Another scouser in the team. Ham skal vi nok få gavn af.

For mig er årets skuffelse Takumi Minamino. I princippet kunne det også være Divock Origi, som kommer længere og længere væk fra holdet, men det ærgrer mig grænseløst, at det ikke er lykkedes at få integreret Minamino bedre. Når han endelig spiller, er det tydeligt, at han konstant peger ind i rum, hvor han gerne vil have bolden, hvilket desværre sker sjældent, men når det endelig gør, sker der tit noget overraskende. Jeg ser små fremskridt, men håber, han kommer mere i gang her efter nytår.

Hvis man kun må have ét enkelt nytårsønske, så er en ændring af VAR en af topkandidaterne. Jeg er så træt af den evindelige venten på onside/offside og andre kendelser, som varer en evighed. VAR har helt kvalt den umiddelbare glæde ved en scoring, og det er ikke positivt for fodbolden. Det er kommet for at blive, men det er påkrævet med en ændring af måden, det foregår på. Lad os håbe, der sker forbedringer til næste sæson.

I 1950erne rykkede man træningen til Melwood for at spare Anfields græs. Shankly var den første til at modernisere anlægget til topstandard og over årene er det gentaget flere gange, men nu er området solgt til en ejendomsudvikler, og i stedet er klubbens anlæg i Kirkby blevet udbygget. Det er selvfølgelig smart at samle alle hold og få de absolut bedste faciliteter, men når man er lidt af en nostalgiker, så føles det lidt trist.

Som traditionen byder deltog fanklubben i årets Fancup, som i år havde 20 deltagende hold. Vores hold gjorde en rigtig god figur og sluttede på en 4. plads som bedste PL hold. Coronarestriktionerne lagde en dæmper på de sociale aktiviteter – en disciplin, hvor Liverpool altid er med i førerfeltet. De senere år har der været tilmeldt hold, hvis fokus var langt fra det sociale, og der er bl.a. derfor igangsat en proces mod at komme tilbage til de oprindelige værdier – en proces, hvor fanklubben er en aktiv del.

2020 blev også året, hvor vi tog afsked med to store Liverpool navne. I november døde klubbens største målmandsnavn gennem tiderne Ray Clemence, og i december sagde vi farvel til tidligere manager Gerard Houllier, som var manden bag omstillingen til nyere og mere moderne metoder i klubben, og dermed lagde de første sten til det fundament, Liverpool FC i dag bygger sin succes på – og ikke at forglemme de 5 trofæer i 2001.

Tusind tak for jeres støtte, som bla. er med til at sikre udgivelsen af vores egenproducerede medlemsblad.

På fanklubbens vegne ønsker jeg alle et godt Nytår.