Alex Bruuns nytårstale 2021

Året sluttede desværre med en kedelig oplevelse ude mod Leicester, men det har nu været et ganske godt år alligevel. Vi er allerede halvvejs i den nuværende turnering, så vi har nok glemt hvor tæt en afslutning, der var på 2020/21 sæsonen. Champions League kvalifikationen kom i hus via en 3. plads, men det holdt hårdt, og det hjalp gevaldigt, at Leicester igen kollapsede til sidst. Denne sæson ligner til gengæld en drabelig duel om mesterskabet mellem Manchester City, Chelsea og Liverpool. Det kunne se ud som om, de indbyrdes kampe kan blive ret afgørende.

Til at hjælpe os har vi en af verdens bedste, hvis ikke DEN bedste spiller i Mo Salah. Manden slår den ene rekord efter den anden. Der har været kontraktforhandlinger i evigheder, men se nu at få det på plads. Man kan erstatte de fleste spillere, men Salahs spil har været af en hel anden verden, og ham kan vi ikke undvære, selv om vi skal forsøge under African Nations Cup i januar. Trent bliver også bare bedre og bedre. En moderne back som leverer assists på samlebånd, og er en vital del af vores offensive spil.  Jeg kan mærke, han lige så stille er ved at snige sig ind som min absolutte favoritspiller. Mon ikke vi kan forvente at se ham som anfører i fremtiden.

Udover de to ovennævnte bliver jeg nødt til at fremhæve Fabinho og Alisson. De er måske ikke altid de mest fremtrædende spillere, men det er så tydeligt at se, når de ikke er med. Bliver Alisson som forventet flere sæsoner endnu, så må han formodes at blive betragtet som den bedste målmand, klubben nogensinde har haft – bedre end Ray Clemence, som ellers er sikker mand på ethvert all-time hold. Fabinho er bare en fantastisk spiller, som patruljerer defensivt og holder modstanderne i skak.

Traditionelt kæmper vi ofte med at komme videre fra det indledende gruppespil, og denne gang indgik vi i dødens pulje. Det blev dog primært døden for modstanderne, og Liverpool blev det første engelske hold til at vinde alle 6 kampe i gruppespillet – både en flot rekord, men det tidlige avancement gav også mulighed for spilletid og dermed værdifuld erfaring til yngre spillere som eksempelvis Tyler Morton, hvilket senere gav bonus, da midtbanen blev coronaramt i december.

Efter års forberedelse er Anfield Road End byggeriet endelig i gang. Forventet færdig til starten af 2023/24 sæsonen med yderligere 7000 pladser. Ingen tvivl om, at de sæder nok skal blive fyldt ud. Forskellige restriktioner har besværliggjort rejser til Anfield, men fanklubben har igen fået billetter til udvalgte kampe. Som sædvanligt foregår det via ansøgning/lodtrækning. Vi forsøger at give besked så hurtigt som muligt til de heldige. Desuden er der igen mulighed for at komme på gruppetur, denne gang til West Ham kampen 5. marts.

Året bød på masser af highlights. Divock Origis vanvittige mål mod Preston, Salahs lige så vanvittige dribleture og mål, Alissons hovedstødsmål mod West Bromwich vil alle blive husket, men bedst af alle må regnes 5-0 nedsablingen af Manchester United på Old Trafford. United stillede med alle deres esser, men de blev udspillet og udstillet på det groveste kampen igennem. Det var decideret pinligt og medførte tidlig masseudvandring af hjemmeholdets fans. Som Liverpool fan var det selvfølgelig en fantastisk dag.

Andrew Divine blev offer nr 97 for Hillsboroughkatastrofen, da han endelig fik fred efter at have levet med svære handicap, siden kampen i 1989. I 2021 mistede vi også 3 legender Ray Kennedy, Roger Hunt og Ian St. John.  De to sidstnævnte var de store stjerner i angrebet i 1960erne, og de bidrog eksempelvis med ét mål hver i den historiske FA cup sejr i 1965 over Leeds, hvilket var klubbens første FA cup trofæ. Ray Kennedy var en stabil del af det vindende hold i den sidste del af 1970erne og begyndelsen af 80erne.

Jan Mølbys foredragsturne fortsætter også ind i 2022. Fik du ikke set han i 2021, så kan det kun varmt anbefales. Mølby både var der og oplevede det, men samtidig er han en fantastisk fortæller, ja nærmest entertainer. Kom afsted mens muligheden er der. Apropos foredrag så bliver det også muligt at opleve Kevin Keegan og Robbie Fowler 1. oktober i København. Det ser jeg i hvert fald frem til.

På falderebet vil jeg gerne rose og takke folkene bag vores medlemsblad. Der ligger mange timers arbejde bag det flotte resultat, som er i absolut topklasse. Der er altid brug for ekstra folk, så tag fat i redaktør Andreas Vigsø, hvis du har mulighed og lyst til at bidrage.

På fanklubbens vegne ønsker jeg alle et godt Nytår.