Alex Bruuns nytårstale 2023

Skrevet af Alex Bruun
Liverpool FC fik en frygtelig start på 2023 og den første PL sejr kom først midt i Februar, og på det tidspunkt  var man også ude af FA cuppen. I Premier League blev det til en skuffende 5. plads og deltagelse i Europa League, hvor man dog uden problemer og med spilletid til både reserver og unge spillere er videre til knockout runderne.

Årets sidste runde spilles hen over Nytår, og i skrivende stund kendes resultaterne fra runde 20 ikke, men vi er i hvertfald sikret en plads i to 2, hvilket er noget helt andet end den 6. plads, vi rodede rundt på for 12 måneder siden. Spillet har ikke været prangende hele tiden, men resultaterne har som oftest været gode. 6 uafgjorte er nok et par stykker for meget, men kun 1 nederlag er mere end godkendt. Premier League er den tætteste i årevis, og teorestisk set kan hele 5 klubber drømme om mesterskabet – i sidste ende bliver det nok igen blandt Arsenal, City og os selv, man skal finde vinderen.

Sommerens transfervindue blev set udefra en underlig affære. At Firmino m. fl. Ville forlade klubben efter kontraktudløb stod længe klart, men så ramte den arabiske udvandring også Liverpool FC med salg af Henderson og Fabinho, hvilket satte gang i jagten på kvalificerede afløsere. MacAllister og Szoboszlai var hurtigt på plads, men så blev det en lang føljeton med intens interesse i Brightons Caicedo (som hellere ville til Chelsea) og efterfølgende Southamptons Lavia, som også hellere ville spille i blåt. Transfervinduet var næsten smækket i, da Klopp trak to kaniner op ad hatten: ind kom Endo fra Stuttgart og Gravenberch fra Bayern München. Førstnævnte kendte de færreste noget til, og sidstnævntes potentiale i Ajax var mere velkendt, men samtidig en spiller med meget begrænset spilletid efter skiftet til Sydtyskland.

Wupti, så fik vi en helt ny midtbane, og måske vi allerede kan tale om Klopp version 2.0. Der er i hvert fald fortsat en god blanding af rutine og masser af folk med potentiale. Alt er ikke perfekt, og det er f.eks. ikke optimalt, at MacAllister har spillet fast som 6er – det er ikke hans bedste position af forskellige årsager, men det har været en nødvendighed, selv om jeg også må konstatere, at Endo efter lidt startvanskeligheder, hurtigt har fundet ind på holdet. Det glæder mig også, at Szoboszlai lynhurtigt er blevet en fanfavorit efter gode præstationer fra dag 1.

Årets åbenbaring hedder Jarell Quansah. Uden indkøb i sommerens transfervindue til bagkæden, og med forventelige skader til Matip og Konaté, så de bagerste rækker tynde ud, og der lød kritiske røster, men ud af ingenting kommer denne 20 årige stopper, som ligner en ung udgave af Virgil van Dijk. Der har været småfejl – selvfølgelig vil der være det – men har har gjort det rigtig godt, og ret beset er han foran Joe Gomez i køen til midtstopperpladserne. Han bliver spændende at følge.

Skader har der desværre været alt for mange af. Thiago og Bajcetic har begge været ude så længe, at man næsten har glemt dem, og andre har været ude på skift, men klubben er kommet godt igennem det alligevel, og jeg synes, vi klart er et bedre sted holdmæssigt end for et år siden. Vi har et godt udgangspunkt for 2024, og jeg går ind til de afgørende kampe i foråret med tro på, at vi er en seriøs titeludfordrer.

De sidste 5 år har fanklubben haft et godt samarbejde med LAtravel, og i sommeren 2023 forlængede vi aftalen med LAtravel. På fanklubbens hjemmeside kan man både booke singlerejser og de populære grupperejser, som der er 5 af i 23/24 sæsonen. Der har allerede været ture til Brentford og Manchester United kampene, og foråret 2024 byder på Europa League opgør (mod en endnu ukendt modstander) samt kampe mod Manchester City og Sheffield United. Tak til Ronnie for det gode samarbejde.

Tak til alle de frivillige, som på hver sin vis holder fanklubben kørende.
På fanklubbens vegne ønsker jeg alle et godt Nytår.