[Artikel] Retten scouse

I dag er det Global scouse day. Normalt bliver dagen fejret med en masse begivenheder i Liverpool.

Vi har bringer retten i vores kommende medlemsblad “You´ll Never Walk Alone“, men vi vil gerne dele retten med jer her. Vi er lidt sent ude, da retten tager omkring 2,5 time at lave, så det nok de færreste der når det i dag.

Du finder opskriften herunder. Hvis du ønsker at modtage næste medlemsbladet, hvor denne ret bl.a. tidligere har været er en del af indholdet skal du melde dig ind i fanklubben inden d. 3. marts.

Mens vi stadig længes efter at kunne komme til Liverpool og Anfield igen, så vil vi se på den altoverskyggende egnsret fra Merseyside-området – nemlig scouse.

Af Mogens Nielsen

I denne Rejseguide vil vi bringe lidt Merseyside-stemning ind i jeres køkkener ved at gennemgå retten scouse. Man ved ikke præcist, hvordan retten er opstået, eller hvor ophavet kommer fra. Scouse minder meget om skipperlabskovs, og det spises i mange forskellige lande. Der er i princippet to versioner af scouse: suppeversionen og den stuvede version, som minder om skipperlabskovs.

Ingredienser:

• 450 gram lam eller oksekød
  • 1 løg
  • 4-5 kartofler
  • 2 gulerødder
  • 1 liter oksekødsbouillon
  • ½ tsk salt
  • ½ tsk peber
  • 1 stænk Worcestershire Sauce

Syltede rødbeder og flutes serveres til.

Opskrift

Skær kødet i små stykker, hak løg og kast dernæst begge del i en stor gryde med bouillonen og peber. Kog retten op, og skru derefter ned igen. Dæk med et låg, og lad det småkoge i 1½-2 timer.

Herefter skærer du kartofler og gulerødder i tern og kommer dem i retten. Kog op igen, skru ned for varmen, dæk med et låg og lad det småkoge i en times tid.

Tilsæt nu salt og eventuelt lidt ekstra peber. Smag til, og tilsæt om nødvendigt mere salt eller peber. Tilføj eventuelt en stænk Worcesterhire Sauce for lidt skarphed til smagen.

Serveres med syltede rødbeder og måske noget sprødt brød.
Velbekomme!

Såfremt du hellere vil have den stuvede version af scouse, så gør følgende.
Når kartofler og gulerødder er kogt, så mos kartofler og gulerødderne nede i suppen med en gaffel eller en kartoffelmoser. Lad det herefter koge en smule ind, indtil konsistensen bliver som en traditionel skipperlabskovs.

Facebook-gruppe

Husk, at fanklubben har en Facebook-gruppe, hvor du kan finde tips med mere til din rejse til Liverpool, ligesom du har mulighed for at dele ud af dine oplevelser, eller stille spørgsmål om din rejse. Gruppen på Facebook hedder: Din rejseguide til Liverpool.