[Blog] Balotelli tilbage til LFC?

Balotelli i Milan

Der er snak om at hente Balotelli hjem fra hans låneophold i AC Milan. Opholdet i Milan har ikke været positivt, som bl.a. har budt på en længere skades pause. Han måtte til Danmark for at få tjekket lysken hos en dansk ekspert på området, som fik klaret problemet. [Afstemning i bunden af siden!]

Balotelli´s ophold i Milan har indtil videre givet ham 2 kampe fra start, samt 2 indskiftninger. Samlet 228 minutters fodbold ifølge www.whoscored.com. Ikke prangende for en angriber der for nogle få år siden var et af de helt store talenter i Europa. Igen skal det nævnes at meget af efteråret er blevet spoleret for Balotelli. Ifølge www.transfermarkt.de har han misset 15 kampe indtil videre og er ude med en skade lige nu, men at bedømme ud fra Instagram er han godt i gang med genoptræningen for at blive klar igen

Problemerne har altid fulgt med Balotelli og har været en af årsagerne til han er endt, som lidt af en fodbold nomade. Indtil videre er det blevet til 5 klubber (AC Milan af to omgange), hvor han har gjort tjeneste. Det er siden 2007 Balotelli har rejst rundt. Inter i 3 sæsoner, Manchester City i 3 sæsoner, Milan i 1 sæson, Ejet af Liverpool i 2 sæsoner men er pt udlejet til Milan igen sæsonen ud.

Balotelli og Liverpool

Hans første sæson i Liverpool var ikke videre opløftende. 14 kampe fra start og 7 indskiftninger som kastede 3 mål af sig. Han attitude var til tider megetnegativ og det lykkedes ikke Rodgers eller Gerrard at pille det fra ham og få ham til at arbejde for holdet. I hvert fald ikke i et omfang, som kunne accepteres. Men der var stadig episoder, hvor man kunne se, hvorfor han blev købt til Liverpool.

Mange heriblandt mig selv følte heller ikke han fik den tillid af Rodgers, som en angriber kan have brug for. Han blev aldrig rigtig brugt fra start i længere perioder, hvor han fik muligheden for at få følelsen af, at han var den der skulle bruges og blev satset på. Specielt set i lyset af at Sturridge´s skades helvede for alvor startede i foråret sidste år. Balotelli´s måske bedste kamp i den røde trøje var i 3-0 sejren over Tottenham i starten af sæsonen, hvor han og Sturridge dannede front duo for Liverpool.

Der var meget snak på de sociale medier om at Balotelli ikke var Rodgers´ køb men transferkomitéen, som havde valgt Balotelli. Andre rygter gik på komitéen havde sagt til Rodgers at han kunne vælge imellem Balotelli eller Samuel Eto´o (Som endte i Everton og scorede ganske hæderligt).

Mario Balotelli

Blive i AC Milan eller hentes hjem?

Men skal Balotelli hentes tilbage fra lån? Lige nu der har vi kun Benteke der er klar, som prøver men ikke er den type angriber der passer så godt ind i systemet. Hvorfor han blev købt kan man undre sig over da Rodgers også gerne vil spille fodbold med masser af bevægelse blandt de forreste. Benteke har fået at vide han skal være mere bevægelig men det ligger så langt fra hans normale spil at det vil tage lang tid at ændre dette.

Origi er skadet 3 ugers tid endnu og er stadig meget ung og urutineret men er i højere grad Klopp´s type. Der har masser af bevægelse, men man kan med god grund godt tro, at hans niveau vil være for svingende. Sturridge… Han er forsat skadet on and off. Og er ikke til at stole på lige nu. Ings er ude resten af sæsonen med en korsbåndskade.

Det er muligvis ikke i angrebet Liverpool har mest brug for spillere på trods af man er tyndt besat på nuværende tidspunkt. Balo minder meget om Benteke i spillestil, men har mere fart og kan noget magisk med bolden til tider, hvor han ud af det blå kan sætte to mand og sparke bolden i mål. Men kan han indgå i spillet i større grad og arbejde for holdet, som Klopp gerne ser man gør? Og hvad med hans attitude?

Agenten har været ude og udtale at i 2016 skal Balotelli vise noget:

“But we have to be realistic. He didn’t perform well in 2015 and 2016 needs to be his year. That is his challenge.”

Agenten er ikke afvisende overfor at vende tilbage til Liverpool og siger at Rodgers ikke troede på ham, hvilket Balo har brug for.

Klopp´s mandskabs behandling er anderledes end Rodgers (Og nogen anden for den sags skyld). Måske har Balotelli brug for et kram og lidt kærlighed samt en skideballe også præstere han optimalt?

Jeg håber på han bliver hentet hjem inden længe, både fordi han måske kan gøre noget lækkert for klubben, men også for at Klopp kan vurdere ham nu fremfor til sommer, hvor der skal sælges og købes. Liverpool har brug for en frisk indsprøjtning af et eller andet, som situationen er lige nu. Og det ser ikke ud til der bliver købt særlig meget ind. Indtil videre er det kun blevet til Grujic samt 3-4 spillere der er blevet kaldt hjem fra lån efter skadeshelvedet for alvor brød ud imod Stoke. Og de unge spillere som Ojo f.eks. er heller ikke nogen man kan sætte ens lid til. Klopp har sagt at han personligt helst ser talenterne bliver i klubben og udvikler sig der fremfor andre steder. Så det er ikke sikkert de er udset spilletid på 1. holdet i Premier League og Europa League.

Det er i hvert fald tæt på at være Balotelli´s sidste chance for, at gøre sig gældende i en top klub. Glemt bliver han nok ikke, dertil har han lavet for mange vanvittige ting på og uden for banen til. Han er gået hen og blevet lidt et kultfænomen, dog overhalet af Niklas Bendtner de sidste par år.

Hvem var månedens spiller i august 23/24?

• Alisson (48%, 51 Stemmer)
  • Szobozslai (46%, 49 Stemmer)
  • Diaz (5%, 5 Stemmer)
  • Salah (1%, 1 Stemmer)