[Blog] Det er på tide at begrave transferkomiteen

Jungletrommerne banker lystigt her i januar som følge af transfervinduets åbning. Indtil videre har der dog – mange skader til trods – ikke været den store til- eller afgang i Liverpools spillertrup. Det har sikkert overrasket en del fans og eksperter, at Jürgen Klopp ikke allerede nu er begyndt at forme spillertruppen efter sit hoved, især når man har de mange skader i baghovedet.

thumb_9128_default_news_size_5

Men når man tænker på, at Klopp kun har været manager siden oktober, er det måske ikke underligt, hvis klubbens spejdere og andet relevant personale lige skal bruge lidt tid på at finde spillere, der passer til den nye spillestil. Det vil tvært imod være ret naturligt – hvis det vel at mærke ikke var fordi, at det er Liverpool vi taler om.

Hvis man skal tro vores tidligere manager, Brendan Rodgers, så lader det ikke til, at manageren har ret stor indflydelse på, hvilke spillere der kommer til klubben. I et interview med Sky beskrev Rodgers i søndags, hvordan han blev præsenteret for en liste med spillere, hvor kan kunne vælge den spiller på listen, han bedst kunne lide. Problemet var bare – ifølge Rodgers – at de spillere han bedst kunne lide, ofte ikke var på listen.

Rodgers fortæller i interviewet også, hvordan transferbeslutninger blev taget ud fra en afstemning i den nok så omtalte transferkomite. Det vil altså sige, at manageren risikerede at stå med spillere, som han ikke ønskede. Det var ifølge Rodgers blandt andet tilfældet med Mario Balotelli.

Lad manageren bestemme

Om det er derfor, at mange af de køb, der blev foretaget under Brendan Rodgers, aldrig slog igennem, er svært at bedømme, men jeg kan godt forstå, hvis Rodgers fandt det svært at arbejde under disse forhold.

Vi skal naturligvis huske, at Brendan Rodgers har en interesse i at fremstå i et mere positivt lys, når han i fremtiden skal søge nyt job, men der er ingen fra Liverpool, der har afvist de påstande, Rodgers kommer med, og det kan bestemt godt bekymre mig.

Jürgen Klopp har netop været ude at slå fast, at han har det sidste ord med hensyn til transfers. Det er for mig ikke godt nok. Manageren skal være med fra start til slut. Det er ham, der skal fortælle spejderne, hvilken type spiller, han mangler i truppen. Det er ham, der kan bedømme om en spiller er god nok til at komme på holdet, og det er træneren, der skal arbejde med spilleren hver dag. Det er essentielt, at han får lov til at vælge de spillere han vil have, og at han ikke bliver påtvunget nogen, han absolut ikke kan se fungere.

Talenter kontra de dyre indkøb

Det er dog ikke nok, at give træneren mere indflydelse på indkøbene. Liverpool er nødt til at tænke hele sin transferstrategi om. Klubben har i en del år levet efter strategien om at købe talenter, der ikke er over 24 år. Tanken har været, at man på den måde ville kunne få gode spillere noget billigere end prisen for en etableret spiller. Samtidig kunne man så udvikle spilleren og sælge ham videre for en god sum penge, og derefter gentage succesen.

Meningen med strategien har været, at man ville have mere råderum i forhold til reglerne om Finansiel Fair Play, og at man så ville kunne købe stjernespillere for en slik, når klubber som eksempelvis City og Chelsea på et tidspunkt ville skulle af med spillere, for at undgå en straf. Problemet er bare, at straffen for at overtræde reglerne for Finansiel Fair Play har været relativt små. City måtte afgive et par pladser i sin Champions League-trup, men det betød ikke det store for klubben.

Det er heller ikke fordi, at de talenter, Liverpool har hentet, har været en udpræget succes. Der kan i flæng nævnes spillere som Iago Aspas, Luis Alberto, Fabio Borini og Lazar Markovic. Spillere der enten er lån ud eller allerede er blevet solgt videre. Det viser, at strategien har været fejlslagen.

Samtidig har klubben flere gode unge spillere på U21-holdet, som man ligeså godt kunne give chancen Hvorfor gå ud og købe unge spillere, hvis man har et helt hold rendende i klubben allerede? Fordi man ikke har givet de spillere, der allerede er i klubben chancen frem for at købe unge spillere udefra, står klubben nu til at miste to af de største talenter i Jordan Rossiter og Jerome Sinclair, der begge har kontraktudløb til sommer. Med andre ord har man spildt en masse penge på unge spillere udefra, mens man ikke får hverken gavn eller økonomisk gevinst af at have udviklet to kæmpe talenter.

thumb_7006_default_news_size_5

Omvendt kan man sige, at Liverpool heller ikke har haft udpræget succes med at hente spillere til store transfersummer. Hverken Adam Lallana, Balotelli, Roberto Firmino eller Christian Benteke har slået til på Anfield endnu.

Det er ikke et udtryk for, at de er dårlige spillere. Det er blot endnu et udtryk for, at transferkomiteen må lade livet, og lade manageren tage taktstokken, på transfermarkedet. Hvis Liverpool vil tilbage i toppen af fodboldverdenen, er man nødt til at få tilført truppen noget kvalitet, og det gør man ikke ved at købe talenter. Lad os alle håbe, at ejerne har det på samme måde.