[Blog]: Dilemmaet om Steven Gerrard

Det satte følelserne i kog hos Liverpool fans over hele verden, da rygtet om Steven Gerrards mulige tilbagevenden til Liverpool-holdet ramte internettet. I første omgang skulle det blot være for at holde formen ved lige indtil L.A. Galaxy starter træningen mod den nye sæson i januar, men i artiklen i The Independent blev der åbnet op for en mulig lejeaftale, når transfervinduet åbner.

Det rygte holdt så ved et godt stykke af dagen, indtil Jürgen Klopp skød det ned, under sit pressemøde forud for kampen mod Rubin Kazan. Manageren meldte klart ud, at Steven Gerrard ville være velkommen til at træne på Melwood, men at et comeback som spiller ikke ville komme på tale.

Steven_Gerrard_1457824i

Da rygtet kom frem, lavede vi her på siden en afstemning, om Gerrard skal tilbage til Liverpool og i givet fald i hvilken rolle. Halvdelen af de af afgivne stemmer er faldet ud til fordel for en rolle som spillende træner. Det er naturligt for fans at være romantikere, og derfor er drømmen om et Gerrard-comeback hos Liverpool da også noget, der er svært at lægge fra sig. Men i mine øjne er det nok meget godt, at rygtet blev skudt hurtigt ned.

LÆS OGSÅ: Afstemning: Gerrard tilbage?

Som mange andre er jeg stor fan af Steven Gerrard og hvad han har betydet for Liverpool. Men skal man se nøgternt på tingene, så faldt hans niveau betydeligt i sidste sæson. I mange kampe så han langsom ud, og selv om der var små glimt af de genialiteter, der har været varemærket gennem hele Gerrards karriere, var det tydeligt, at han i en alder af 35 år er langt fra fordums styrke.

Det er heller ikke fordi, han har sat nye standarder, i den halvsæson han har været hos Galaxy, hvor det blot er blevet til to mål og to assists i ti kampe. Derfor tvivler jeg også lidt på, hvad han ville kunne bibringe holdet på banen hos Liverpool.

Andre må tage over

Argumentet for at bringe ham tilbage som spiller skulle derfor være, at han ville kunne komme med masser af erfaring til en forholdsvis ung trup, ligesom det ville tilføre truppen en rigtig scouser, med en ægte kærlighed til klubben og dens fans. Desuden er klubbens midtbane tyndt besat med spillere som Jordan Henderson og Jordan Rossiter ude med skader.

Gerrard har da også tidligere selv antydet, at han godt kunne acceptere en rolle som spillende træner, hvor han fungerer som back up for førsteholdet. Selv om tanken er yderst tiltalende i den nuværende situation, så anser jeg det ikke som sandsynligt, at klubben vil betale en transfersum til Galaxy for en mand, der reelt ville blive brugt som reserve og semi-træner.  De penge tror jeg hellere, man vil bruge på en reel forstærkning til midtbanen i januar.

Liverpool har netop skiftet manager, hvilket giver klubben mulighed for at starte på en frisk både på og udenfor banen. Det giver nye spillere mulighed for at træde til som ledere på holdet, og dermed føre klubben ind i en ny æra med en ny identitet. Hvis man derfor ser helt nøgternt på det, tror jeg, det vil være bedst for både Liverpool og legenden om Steven Gerrard at undlade at tilknytte ham som spiller.

Gerrard har tidligere antydet, at den kommende sæson i Galaxy kan blive hans sidste som spiller. Derfor ser jeg det som mere sandsynligt, at Liverpool vælger at tilknytte ham som ungdomstræner, når hans kontrakt i USA udløber næste vinter. En rolle jeg i øvrigt tror, han vil være helt fantastisk i.

Indtil da må vi som fans nøjes med at se ham træne med på Melwood, og naturligvis give ham en varm velkomst til søndagens kamp mod Crystal Palace.