[Blog] Et vigtigt signal

Sent torsdag dumpede der en glædelig nyhed ud på de sociale medier fra Liverpool.

Med lidt under en måned til jul fik alle Liverpool fans en tidlig julegave i form af en kontraktforlængelse til Radio Man. Aftalen binder senegaleseren til klubben fem år frem, præcis som det er tilfældet med Bobby Firmino og Mohamed Salah.

Dermed er Liverpools svar på den hellige treeninghed (okay, det er måske lidt stort sat op) på kontrakt med klubben frem til 2023, og det er for mig et vigtigt signal at sende til omverdenen. Klubbens absolut tre største profiler (beklager Virgil van Dijk), er glade for at være i klubben – og ikke mindst signalerer det, at de tror på det projekt, der er i gang i øjeblikket.

Det er helt tydeligt, at de tre nyder at spille i Jürgen Klopps system, og jeg tror heller ikke, at det er en tilfældighed, at de tres kontrakter løber et år længere end den tyske managers. Det giver klubben mulighed for enten at lokke Klopp til endnu en sæson, når kontrakten udløber, hvis man stadig har tre af de væsentligste spillere under kontrakt.

Samtidig giver det Klopp en sikkerhed, at han nu har et offensivt fundament at bygge videre på i de kommende år.

Fanklubben tager på Christiansborg

Fremtiden er nu

Med forlængelsen af Sadio Mané fortsætter klubben desuden med at sikre fremtiden, mens man er konkurrencedygtig nu og her. Man har sikret, at stort set alle bærende spillere har kontrakt mindst to år frem i tiden. De eneste væsentlige kontraktudløb til sommer er James Milner og Daniel Sturridge.  Og til trods for hans lille opblomstring her i efteråret, tror jeg, det er de færreste, der tror på, at Sturridge forlænger. Mens de fleste nok håber på James Milner, selv om midtbanen også er blevet styrket i den seneste tid.

Spillernes kontraktsituation betyder, at Klopp nu har fået en solid grundstamme af spillere, der er i deres bedste fodboldalder samt unge spillere, der er på vej frem.  Det giver en tro på, at klubben kan være med blandt de bedste både i denne sæson men så sandelig også i de kommende år.

Kan koste de unge

Med kontraktforlængelsen af fronttrioen og kontraktsituationen hos resten af truppen har man også fastsat kravet til, hvilket niveau af spillere der skal hentes ind for at forstærke klubben fremadrettet. Det kan så uheldigvis betyde, at unge spillere fra eget akademi som Harry Wilson og Ryan Kent må sælges videre, hvis det eksempelvis lykkes klubben at hente en spiller som Pulisic i Dortmund. Det er naturligvis aldrig fedt at give slip på egne talenter, men hvis klubben gerne vil lege med hos de helt store, er det desværre nok nødvendigt.

Klopp har på det seneste bløder lidt op for sit mantra om, at han ikke bryder sig om at købe spillere udefra. Men man skal ikke underkende, at mange af de spillere, han har hentet ind fra andre klubber, har været absolut essentielle for klubbens udvikling, siden han kom til klubben. Ikke mindst to af vores tre angribere.

Og netop derfor er det vigtigt, at lige netop de tre spillere har viet deres fremtid til klubben. Det sender et signal til andre spillere om, at Liverpool er et sted, der er rart at være, hvor spillerne bliver udviklet og hvor man spiller en god gang underholdende fodbold. Hvad mere kan en moderne fodboldspiller ønske sig.

Det skulle lige være pokaler – men de skal nok komme inden længe. For nu har Liverpool deres hellige treenighed samlet i yderligere fem år.

Amen.