[Blog] In Kloop we trust – eller gør vi?

Hverdagen er ved at indfinde sig igen i og omkring Liverpool. Især for manageren. Efter en “gratis” sæson, hvor folk ikke forventede det store af en trup, der i manges øjne havde store mangler, skal Jürgen Klopp så til at vise, hvorfor klubben stangede en langtidskontrakt ud til ham efter kun få måneder på jobbet.

Siden sin tiltrædelse har den tyske manager næsten ikke kunnet gøre noget forkert i mange Liverpool fans’ øjne. I sine første otte måneder i jobbet  tog han en trup, der havde leveret nogle pauvre resultater i ligaen og Europa, til to finaler, og leverede i processen flere mindeværdige øjeblikke .

klopp1

Men sæsonstarten har været ét langt deja vu for mange fans, der så holdet levere et kæmpe resultat i sæsonens første kamp på udebane mod Arsenal, for så efterfølgende at falde sammen mod Burnley samt blot formå at hive en uafgjort hjem i en kamp, man sad totalt på mod Tottenham.

Med andre ord har der i sæsonens første ligakampe været tale om mere af “the same old Liverpool”, hvor man leverer mod de formodede tophold men underpræsterer mod de mindre. Det har fået nogle af de mere højrøstede fans til at udtrykke lidt utilfredshed mod Klopp og hans beslutninger – for første gang i tyskerens tid i klubben.

Der har ikke været én stor sag, men der har været mange små utilfredsheder, der har stukket næserne frem henover sommeren. Nogle fans var utilfredse med salget af Joe Allen, andre har udtrykt mishag over behandlingen af Sakho og Sturridge, andre har højlydt har brokket sig over det manglende køb af en venstre back og endelig er der dem, der er frustreret over, at klubben ikke præsterer på et konstant niveau.

Klopp ved bedst

Lad mig med det samme slå fast, at jeg er kæmpe tilhænger af Klopp. Jeg mener, han passer perfekt til Liverpool som klub – både mentalt og i spillestil. Jeg er dog heller ikke tilfreds med alle beslutninger, der bliver taget, men jeg har valgt at acceptere dem, da jeg er overbevist om, at de er for det bedre.

For Klopp må have en idé med sine handlinger, og hvad angår behandlingen af Sakho lader det til, at mange fans er mere vilde med ham, end Klopp er. Sakho virker da også som en flink fyr, der velvilligt gør alt for at please fans og samfundet omkring klubben – noget som mange Liverpool fans finder utroligt sympatisk.

Men omvendt må man bare se i øjnene, at der ikke er plads til sløsethed og useriøsitet, når man spiller fodbold på højeste niveau, og det må altså være RIGTIGT slemt, siden Klopp offentligt kommenterer på sagen.  Jeg stoler i hvert fald 100 procent mere på Klopps dømmekraft, end på fans der som regel kun tænker på nuet og ikke på den lange bane.

Tænk langsigtet

Der er nemlig brug for, at alle i og omkring klubben indser, at det vil tage tid at komme tilbage til toppen af engelsk fodbold. Der er brug for at indstille professionalisme, kynisme og en vindermentalitet ind i truppen. Det så vi i begge finaler i sidste sæson.

Den mentalitetsændring starter hos træneren, og hvis spillerne ikke kan leve op til de krav, der bliver stillet,  må de ud af vagten eller ændre stil.  Det kan så koste nogle kontroverser med nogle publikumsfavoritter, men det er værd at tage med, hvis det betyder at ingen sætter sig selv over kollektivet – på og udenfor banen. Det vil gavne holdet både i denne og i kommende sæsoner.

klopp2

Utilfredshed er uundgåeligt

Hvordan skal klubben – og især Klopp – så tackle disse fans, der højlydt viser sin utilfredshed, når tingene ikke lige går efter deres hoveder?

Mit svar er, at det skal de slet ikke. I en klub som Liverpool vil der altid være nogle, der utilfredse over ét eller andet. Enhver manager vil på et eller andet tidspunkt møde utilfredse fans – også selvom der på papiret ikke er noget at brokke sig over. Eksempelvis brokkede mange Bayern-fans sig, da Guardiola to over i München, fordi holdet pludseligt spillede for langsomt, i forhold til det de tyske fans havde været vant til.

I stedet for at bruge energi på at være forundrede og utilfredse med de valg, som Klopp  tager,  synes jeg at vi skal lade ham gøre tingene på sin måde. Vi har endelig en manager, der kan få sine ting igennem, lad os nyde det.  Rom blev ikke bygget på én dag – og Klopp førte ikke Dortmund tilbage på én sæson.

Det bliver en lang proces, og selv om jeg ikke er enig i alle beslutninger, der bliver taget af manageren, er jeg stadig kæmpe Klopptimist i forhold til Liverpools fremtid.

Læs mere: Lasse Callesen har tidligere blogget om Klopps første tid i klubben. Den blog kan du læse her: https://liverpool-fc.dk/klopps-foerste-tid-i-liverpool/