[Blog] Kampoptakt Liverpool – Everton 20/21

Lørdag aften er der Merseyside deby. Kampen spilles 18.30, den vises på 3+ og Viaplay.

Lasse Callesen ser frem imod det legendariske derby.

Sidst vi mødte Everton…. ja der ødelagde de måske vores sæson. Det er ikke til at sige om vi havde været i de problemer, som vi har været i hele 2021, men jeg vælger alligevel at se på den her kamp, som nedslaget for noget af det. Van Dijk rev sit korsbånd over efter en helt igennem forfærdelig tackling af Pickford og Thiago fik ligeledes en knæskade i de døende minutter på en lige så vild tackling af Richarlison.

Hvad har det betydet for perioden mellem de to kampe?

1. Vi havde ikke haft 922.215 forskellige konstellationer i forsvaret. Van Dijks aura havde smittet så meget af på Gomez, at han ikke havde lavet den vending til den træning for England. Simple as that.
  2. Et par uger efter bliver Jota skadet mod FC Midtjylland. Igen havde Van Dijks aura indgyde så meget respekt, at Midtjyderne hellere ville tage til Fremad Amager og få stjålet deres ure og værdier, igen. De havde ikke turdet røre ham. De ville hellere stifte bekendtskab øboerne end et dræberblik fra den store hollænder.
  3. Klopp havde skiftet mere ud. F.eks. Spurs kampen 16. december der skifter vi ikke ud. Og der var flere andre kampe, hvor der først blev skiftet til sidst eller hvor vi ikke fik brugt alle udskiftninger.
  4. Vi havde kun vundet 1-0 imod Crystal Palace, men i stedet for blev det til en 7-0 sejr. Hvorfor spørger du nok. Ransag dit sind og du ved godt hvorfor.
  5. Vi havde aldrig nogensinde smidt point imod WBA. Van Dijks aura havde ikke tilladt det, Sam Allardyce havde blæst til angreb i stedet for det der pis bold, hvor han parkerer bussen og får spillere og tilskuere til at falde i søvn. Samtidigt med Liverpool tror de er verdens bedste hold, fordi de har bolden 98,3% af tiden i første halvleg.
  6. Jota havde scoret 23 mål, hvis han havde spillet frem til nu. Og dertil er der i hvert 15 assists, som vi også er gået glip af. Katastrofe.
  7. Vi havde ikke set, hvor langsom Rhys Williams er, han kunne være kommet i træning hos en eller anden 100 meter løber, som kunne få ham til at løbe 100 meter på mellem 14 og 15 sekunder. Nu må vi se på han løber 100 meter på lige knap 20 sekunder. Rhys og Phillips ville under normale omstændigheder ikke have fået spilletid – de har gjort det de kunne. Dette er ikke en kritik af dem!
  8. Fabhinho og Henderson havde brugt deres energi meget bedre på midtbanen end nede i forsvaret. Nu er de så på vej til at blive årets midterforsvar, men det er kun fordi Gomez og Van Dijk ikke spiller. For så havde de selvklart fået den.
  9. Matip havde ikke skulle spille med skader i et halvt år. Klopp kunne have passet meget bedre på ham. Hvem i al verden tænker, at det er en fremragende idé at lade en spiller, som er som en tampon: “one week in, three weeks out”. Men hatten af for Matip. Han har ofret sig, og han må nu betale prisen.
  10. Vi havde vundet over Man Utd. Thiago ville have lavet et fantastisk assist. Der var blevet spillet, ok ikke 1-2 det ser man ikke ham gøre. Men han havde spillet Firmino, som havde afleveret tilbage første gang, Thiago ville så lave jorden rundt (højre fod, højre knæ, højre skuldre, hovedet, venstre skulder, venstre knæ og venstre fod), hvor efter han havde lavet en hæl aflevering til Jota, som ville sparker den i det lange hjørne. Men han var slet ikke i form til at nå længere end højre skulder på jorden rundt.
  11. Thiago ville ikke have lavet halvt så mange frispark på 11 kampe (26 styk), Hyypiä nåede i hele sin Premier League karriere (57 styk). Han havde nok kun begået 3-4 stykker, hvis han ikke var blevet skadet i oktober.
  12. Tabe til Burnley og Brighton? Ej vel. Det var sgu ikke sket. Det svarer jo til at flyve en eller anden maskine 500 millioner km. ud i rummet og så lande den på en planet uden at kunne styre den fra jorden. Det lyder som en eller anden dårlig film. Fuldstændig urealistisk.
  13. Vi havde nok ikke hentet en Championship spiller til midterforsvaret. En spiller som Klopp aldrig har set spille og hvor klubbens medie strategi mere eller mindre er: “Det er fandme en fed oplevelse for ham her gutten”. Samtidigt sørger man lige for at få lavet en kontrakt, som giver Preston penge når han en dag tørner ud for England. Altså er det Michael Gravgaard vi har købt?! For så det fandme godt arbejdet af Edwards.
  14. Vi havde ikke fået udstillet ejernes uduelighed i at forstå fodbold og sørge for der altså nogen gange godt må panik købes. Det gør jeg hele tiden. Og det er indtil videre gået godt for mig. Den der drink 4.30 på Buddy Holly i Sønderborg, som er half-half for nu starter festen fandme. Hvorefter der går præcis 7 minutter og 31 sekunder og så har man fortalt den nærmest unge kvinde, at man elsker hende og et par andre sandheder. For det skal ens søster en gang imellem høre, fuld eller ej.
  15. Vi havde haft omkring 15-20 point mere og været side om side med Man City i toppen af ligaen.

Så tak til Everton for at ødelægge en ellers god sæson inden den rigtig var kommet i gang.

Vi vinder 3-1.