[Blog] Læg bare champagnen på køl…

Advarsel! Denne her blog kan virke skræmmende på visse (de fleste) dele af Liverpools fanbase. For her få dage inde i det nye år, vil jeg nemlig udfordre skæbnen og sige, at den er hjemme… i hvert fald næsten.

Siden Boxing Day har jeg siddet med den underlige følelse at, at det ikke kan gå galt: For første gang i 30 år ender det engelske mesterskab i Liverpool. For første gang, siden jeg blev fan af klubben i 1993, kommer klubben til at kalde sig engelske mestre.

Og det er så hér, at mange Liverpool fans får dårlige nerver, og vil bede mig holde kæft, for ellers så kikser det igen. Men jeg er ikke typen, der tror på jinxes, og med juleprogrammets resultater føler jeg mig relativ sikker, når jeg siger, at mesterskabet ender på Anfield.

Urimelig styrke

Efter juleprogrammet er klubben 13 point foran nærmeste konkurrent, og hele 14 foran Manchester City. Og vi har endda en kamp i hånden. Det er simpelthen imponerende.

De nervøse fans vil sidde og tænke, “hvad nu hvis City får en stribe af sejre som sidste sæson?”, hvilket jeg må indrømme, at de bestemt er i stand til. Men for at de blå fra Manchester skal hale ind, kræver det jo, at Liverpool begynder at tabe kampe.

Med forbehold for at holdet ikke løber ind i overdrevent mange og alvorlige skader, kan jeg simpelthen ikke se, hvordan Liverpool skab sætte nok point til, så der bliver kamp om mesterskabet. Med sejren over Sheffield United har klubben ikke tabt i ligaen i et helt år, og i ligaen har man ikke tabt hjemme på Anfield i to et halvt år.

Tænkt lige over det – det er jo en vanvittig stime, der vidner om et urimeligt stærkt hold. Så at tro, at de pludselig kommer til at tabe fire eller fem kampe i foråret, mens konkurrenterne vinder, virker på mig som helt usandsynligt. Især med tanke på, at holdet lader til at blive stærkere i løbet af sæsonen.

Jeg udelukker ikke, at der kommer nederlag, men sådan som konkurrenterne spiller, så kan jeg ikke se, at de ikke også nok skal smide point i løbet af foråret.

Mølleren er enig

Og jeg er ikke ene om at mene, at Liverpool tager titlen i denne sæson. I november var jeg til et foredrag med Jan Mølby på min lokale pub. Og da han fortalte tilhørerne, at han var sikker på, at mesterskabet kommer hjem, kunne man se og næsten mærke frygten for forbandelsen hos de mange Liverpool fans.

Som Mølby rigtigt konstaterede, så er det fuldt ud forståeligt, at man som fan har denne følelse, fordi man før har været så tæt på blot for at blive skuffet. Men som han sagde, så er det her ikke tidligere tiders Liverpool. Det her hold har været i to finaler i Champions League, de har lige vundet VM for klubhold og lader til at have en tro på egne evner, man ikke har set siden de store hold i 80’erne.

Derfor tør jeg godt lægge champagnen på køl allerede nu. For mesterskabet er hjemme…i hvert fald næsten.