[Blog] Milner er en god mand

Det her kan godt blive sukkersødt, jeg vil nok ikke kunne forsvare det hele i en akademisk opgave og noget af det er åbenlyst for alle og enhver.
Milner kom til Liverpool for 1½ år siden under Rodgers, som lovede ham, at han skulle være en del af den centrale midtbane. Gerrard havde lige forladt klubben og nu skulle Milner tage over for ham. De fleste havde set ham i Man City, hvor han den ene dag var højre kant, så centralmidtbane et par kampe, venstre kant osv. Han blev kastet lidt rundt over det hele. Men nu skulle det sgu være for Milner. Han skulle endelig spille på sin favorit plads.

Der gik så omkring 3 måneder så kom der skår i den glæde for ham. Rodgers røg ud, Klopp kom til. Milner kom væk fra den centrale midtbane og spillede i store dele af sæsonen mere kant end centralt. Men med et enormt løbearbejde oveni. Det gik ikke stærkt, men den dieselmotor, som han har fået monteret fra barnsben af hold kæft den er stabil. Milner var i øvrigt en meget habil cross country løber, hvor han var den bedste på sin folkeskole tre år i træk. Og han var den hurtigst på 100 meter i amtet 2 år i træk, hvor faret er blevet af siden må guderne vide.
Men i denne sæson er han blevet omskolet til venstre back eller det vil sige, han blevet placeret der og fået at vide han skal spille der. Og så gør han det. Ikke noget med at kigge på andre backs, hvordan de griber det an og aflure et par tricks. Det var spild af tid da ingen backs alligevel spiller på samme måde. Men Milner kommer ind og får Moreno til at ligne en 12-årig fodboldspiller (det har Moreno dog også gøre uden at Milner var tilstede). Men hold kæft hvor det oser af klasse af Milner. Hvor mange kan gøre det så overbevisende efter 1½ træning? Jeg tror det er et fåtal. Så kan man snakke om, hvor store talenter Messi, Ronaldo, Suarez osv. er. Ingen af dem ville kunne levere et håndværk på så højt et niveau på en uvant plads.

Hans cowboy jubel er iøvrigt fantastisk!

Og han kan sparke straffespark, fem forsøg i denne sæson og fem kasser indtil videre. Målmændene har ikke engang været tæt på at redde dem. Og oveni har han aldrig tabt en kamp, hvor han har scoret. Indtil videre er han oppe på 45 kampe uden nederlag, som følge heraf. Han skal til at lave flere mål. Måske han skal tilbageskoles til angriber nu vi er lidt ramt af skader oppe i front … Han var i øvrigt den yngste nogensinde til at score i Premier League og har spillet siden 2002. Det er godt og vel halvdelen af mit liv (og hans). Oveni laver han ret mange assists. I sidste sæson i Premier League blev det til 11 styks. Ganske habilt af en spiller som ikke rigtig er kant eller den naturlige oplægger, men mere en maskine der bare tonser rundt og gør rigtige ting hele tiden.
Jeg knus elsker det her citat fra ham:
“I am not going to turn around and lie and say, “I love playing there.” But if that is me being part of a successful team and contributing then I will do anything I can for Liverpool.
‘Ultimately, the team comes first. If that is what is best for the team then you do it. From that moment on, I was training left back in pre-season and learning the position.”

Det viser bare hvor pisse sej han er og gør alt for holdet før han plejer sit eget ego. Hvis jeg en dag står med et barn (hvem fanden vil have børn med mig i øvrigt?!) og gerne vil vise dem nogle af de store spillere, vil Milner være en af dem som jeg vil fremhæve. Ydmyg, hårdtarbejdende, brokker sig aldrig, tilsidesætter egne behov og en pisse god kammerat! I øvrigt vil en af hans holdkammerater Lucas være med på listen af folk der skal fremhæves, men det må komme en anden dag. En ting er at være en skide god fodboldspiller noget andet er at være en god holdkammerat og vise andre ting end ens egen succes betyder noget. *Host Ronaldo host* (i hvert fald på fodboldbanen). For Milner er det The Greather Good der betyder mest. Han vil være perfekt i en fagforening.

Nu hvor det er juletid, kan man godt gense det her klip fra hans City tid, hvor han pakker julegaver op.

Pellegrini har udtalt det her om Milner, hvilket må siges at gå igen hver evig eneste uge nr
“I’m Milner’s number one fan. Find me a more complete English player. There are players who’re better technically, yes. Quicker players, yes. Players who head better, yes. But show me one who does all the things Milner does well. There isn’t one.
“It’s hard to leave him out. Respect, commitment and performance level: 10/10, fantastic. He’s polyfunctional: full-back – the only position he doesn’t like – attacking midfield, wide. I played him as a forward and the team averaged three goals a game. He gives everything.
“Milner’s a phenomenon, a guy with big balls and a heart this big, intelligent, great mentality, one of those players that when you leave him out you’re left with this feeling of injustice; it hurts because he should always play but sometimes you need a technical player with other characteristics. I hope he stays. If he doesn’t it will be because there’s an important offer.”
Milner er muligvis ikke den mest elegante eller bedste fodboldspiller. Han laver ikke 200 step overs på en sæson, måske når han at lave tre i alt. Men han er effektiv, højt bundniveau, højt topniveau, sjældent skadet og Liverpools! Hvad mere kan man bede om?

Men hvordan fanden er han rundet 30 år og stadig ikke drukket alkohol? Jeg fatter det ikke. Han har vundet en masse pokaler, har han så bare siddet over i hjørnet med en ingefær drink og hygget sig?

Skål Milner. Jeg vil gerne drikke en bajer med dig.