[Blog] Ny anfører til Liverpool

Henderson som anfører

Jordan Henderson har været anfører i Liverpool siden i sommers, hvor han overtog anførerbindet fra Gerrard der forlod klubben. Henderson var den naturlige arvtager eftersom han blev vice-anføre da Agger forlod Liverpool.

Valget af Henderson virkede oprindeligt som en helt fin ide. Fyldte meget på banen og var en af dem der gik forrest i kampene. Milner blev hentet ind og blev med det samme vice-anfører. Her kunne man nok have set på nogle af dem der har været i klubben i længere tid. Bl.a. Lucas og Skrtel har i et eller andet omfang et ledergen, hvor de gerne vil gå forrest.
Og der var da også mange der rynkede på næsen da Milner fik den. Men okay forhåbningerne til Milner var store og var hentet ind, som Gerrard´s afløser.

Efter Henderson´s skade i efteråret har han kun været en skygge af sig selv på banen. Han kæmper for at hænge på i kampene og er langt fra det niveau vi har set han kan præstere på. Man kan godt begynde at stille spørgsmålstegn ved ham, som kaptajn. Ikke kun på baggrund af de sidste par måneder, men også før skaden har han ikke vist de rette takter på dette område. Jeg føler ikke han har været en stor nok støtte til sine holdkammerater eller forsøgt at gå forrest stor nok grad.

Liverpool Gerrard Henderson kaptajn Anfører

Hvem så?

Hvis man kigger ud over truppen og hvilke andre kandidater der er, så er Lucas og Skrtel som før nævnt spillere der går forrest. Milner er den samme type. Can har også genet med gerne at ville tage teten og gå forrest. Men ens for dem alle er det er mentaliteten, som er den rigtige. Ingen af disse er spillere som man ved tager ansvar med bolden og gør et eller andet lækkert med den eller på anden vis leder holdet fremad og ud af suppedasen.

Hvis man så ser på spillere der kan det ekstra med bolden kigger man i retning af Coutinho, Firmino og Sturridge. Men kan man se nogen af dem, som anfører? Jeg kan ikke. Gode fodboldspillere bestemt, men de mangler noget mentalt og iver, som man ser hos de før nævnte. Plus Coutinho og Firmino´s engelsk er vist ikke særlig godt, så det vil være begrænset hvor meget de kan opildne medspillerne. Sturridge ville ikke have nummer 9, fordi der var for stort et press på ham ved at tage det nummer, jeg tør ikke tænke på hvad der vil ske hvis han så blev anfører. Og han er bare for meget skadet til man nogensinde vil overveje ham.

Gerrard var en komplet anfører. Gik forrest med og uden bold og de andre kunne regne med ham i afgørende faser af kampene. Det vil være svært at tro vi finder en så komplet anfører igen, men mindre kan også godt gøre det.

Ens for alle vores spillere er at dem der går forrest ikke har overskud til, at hjælpe medspillerne. De er for presset i deres eget spil når vi kommer i situationer, hvor der netop er brug for de går ind og hjælper medspillerne. Graeme Souness hjalp medspillere der havde det svært ved at lade dem aflevere de letteste afleveringer i verden for, at de kunne føle sig med i kampen igen. Det tror jeg ikke vi vil se mange i den nuværende trup gøre eller overveje.

Hvor blev de af?

Under Benitez blev der købt anfører typer: Kuyt, Bellamy, Agger, Mascherano og Alonso, som de nok mest fremtrædende ledertyper han købte. Skrtel og Lucas blev også købt af Benitez.

Men disse spillere blev efterfølgende solgt (af forskellige årsager), men der blev ikke købt nye ledere ind. Og frem for ledertyper kiggede man nu mere på deres spillemæssige kvaliteter, hvilket man i stor grad også kan tænke sit om. Jeg ved ikke om nogen i klubben har tænkt “For mange kokke fordærver maden” og tænkt at vi har jo Gerrard. Der er ingen grund til, at tænke på det problem.

Men hvor om alt er, så er Liverpool lige nu en klub uden de helt store ledere, som virkelig formår at løfte holdet via arbejdsindsats men også de kampafgørende situationer.

Klopp´s opgave

Klopp´s store opgave til sommer er at finde en spiller der kan gå ind på holdet og blive den naturlige anfører klubben har brug for og skriger efter. Ham vi ved der går forrest men også kan levere i de afgørende faser af spillet. Det skal ikke nødvendigvis være en der kan plaffe 20 mål ind pr sæson det kan også sagtens være en ny kromtap i midterforsvaret, som kan styre forsvaret med hård hånd, som f.eks. Hyypiä gjorde det før Gerrard overtog tjansen.

Meget sigende har Liverpool haft 8 forskellige anførere i denne sæson: Henderson, Milner, Lucas, Skrtel, Sakho, Allen, Benteke og Enrique. (Har jeg glemt nogen?) Det er ret vildt og jeg kan ikke mindes så mange forskellige før og her snakker vi ikke kun i Liverpool.

Men endnu et transfervindue uden indkøb med tanke på anførerbindet vil være rigtig skidt. Jeg håber Klopp kan se den mangel i truppen. Jeg tror dog ikke den nye bare lige kommer ind fra højre og nupper anførerbindet fra Henderson og Milner. Men at se Benteke og Enrique være anførere i Liverpool håber jeg ikke kommer til, at se igen. Det var virkelig to kæmpe fejl af Klopp og decideret pinligt.

Skrevet af Lasse Callesen