[Blog] Optakt: Liverpool – Flamengo

I morgen aften har Liverpool endnu en mulighed for at tilføje en pokal til samlingen, når de tørner sammen med Flamengo. Der er tale om finalen i VM for klubhold, og det er en kamp, som spilles på Khalifa International Stadium i Qatar.
Kampen spilles kl. 18:30 og kan ses på EkstraBladet+.

Billede

Andreas Ørntoft ser frem mod morgendagens VM-finale for klubhold mellem Liverpool og Flamengo.

Onsdag aften spillede Liverpool sig i VM-finalen for klubhold, en sejr som blev sikret i det 91. minut af Roberto Firmino efter et flot oplæg af Trent Alexander-Arnold. I finalen venter brasilianske Flamengo FC, som tirsdag sikrede sig avancement til finalen med en 3-1 sejr over Al Hilal.

Den potentielle Start-XI

Jürgen Klopp valgte en noget alternativ startellever til onsdagens semifinale, og på trods af sejren tvivler jeg på, at tyskeren var tilfreds med indsatsen. Liverpool spillede sløvt det meste af kampen, og havde det ikke været for en velspillende Alisson i Liverpool-målet, så skulle vi nok spille om bronze fremfor om pokalen.

Især defensiven var tynget af, at Van Dijk ikke var til rådighed, hvilket blot bevidner om hollænderens enorme betydning for Liverpool-holdet.
Der var dog få spillere som udmærkede sig, hvor især Keita virker til at genfundet sin form fra Leipzig-tiden, mens Salah ligeledes virker til at være tilbage på det vante niveau.

Lallana og Oxlade-Chamberlain skuffede på midtbanen, og det virkede generelt til at de manglede den energi, der ellers normalt pynter enormt på deres spil. Shaqiri var også usynlig i stort set hele kampen, så det bliver spændende, hvordan Klopp vælger at stille op til morgendagens finale.

Van Dijk trænede en smule med i torsdagens træning og var ligeledes med til fredagens formiddagstræning, så forhåbentlig vender han tilbage i i startopstillingen. Dette vil formentlig rykke Henderson tilbage på sin vante position på midtbanen. Jeg forventer også, at Trent starter på højre back, hvorfor Milner rykkes op på midten.
Klopp har efterhånden mange gange vist, at han foretrækker rutine og fysik i de helt store kampe, og derfor er det også forventeligt, at Klopp tyer til de tre musketerer på toppen.

Jeg forventer de stiller op på følgende måde:

Clube de Regatas do Flamengo

Brasilianske Flamengo må siges at være et hold spækket med selvtillid. De har i sæsonen indtil videre formået at vinde delstatsmesterskabet i Rio de Janerio, det brasilianske mesterskab og det sydamerikanske mesterskab. Tirsdag spillede de sig som nævnt i VM-finalen for klubhold, og de har derfor muligheden for resultatmæssigt, at få deres bedste sæson nogensinde.

Flamengo FC var dog ikke uden problemer i deres semifinalekamp. De var bagud 0-1 ved pausen, men formåede at vende kampen med 3 mål i 2. Halvleg til slutstillingen 3-1.
Flamengo har lidt den samme tilgang som Liverpool med hurtige spillere på kanterne, samt offensive backs, som suser op og ned ad kanterne.

Af kendte ansigter har Flamengo bl.a. den tidligere Bayern-spiller Rafinha, den tidligere Atletico-spiller Filipe Luis, samt målmaskinen Gabriel Barbosa, der tidligere har tørnet ud for Inter.

Min forudsigelse

Der er ingen tvivl om, at Flamengo er klar til at byde Liverpool op til dans, men finder Liverpool et niveau, der bare er tilnærmelsesvis omkring deres topniveau, så er jeg ikke i tvivl om, at Henderson kan løfte endnu en pokal, når kampen er færdigspillet.

Kampen ender 3-1 til Liverpool.

Vil du vide mere om morgendagens modstander, så har Lasse Callesen fra fanklubben har medvirket i en podcast for Brasserbold, hvor der bliver snakke endnu mere VM finale.