[Blog] Avancement for holdet. Status quo for Rodgers

47 skud. 16 skud på mål. 19 hjørnespark. 1 mål. 3 mål i straffesparkskonkurrence. Advancement. Onsdag aften blev mere udfordrende end både forventet og håbet.

Modsat Europa League-kampen mod Bordeaux blev der ikke eksperimenteret med én eller to unge i hver kæde. Bogdan, Skrtel, Lovren, Clyne, Moreno, Can, Milner, Allen, Lallana, Firmino samt Ings dannede startelleveren, som skulle sikre advancement. Ings åbnede scoringen og viste som altid god energi. Med tre reddede straffespark er det dog Bogdan, som vil løbe med overskrifterne. I hvert fald blandt spillerne.

Bogdan gør klar til straffesparkskonkurrence

Fejlende taktik, fejlindkøb, forkert brug af spillere, ingen filosofi – Brendan Rodgers vil uden tvivl være i centrum for majoriteten af debatterne efter onsdagens kamp. Tidligere onsdag rapporterede kilder, at klubben ikke har været eller er i kontakt med arbejdsledige Carlo Ancelotti eller andre trænerkandidater. Farverige Jürgen Klopp har været hyppigst nævnt i forbindelse med en eventuel udskiftning i trænersædet. Ancelotti vil kunne udføre det bedste stykke arbejde af de to, men Klopp har bestemt også kvalitet. Spørgsmålet er, om Ancelotti og Klopp hver især overhovedet er interesseret i at træne Liverpool FC og eventuelt overtage trænersædet midt i en sæson, hvor klubben ikke har udsigt til at vinde nogle af de sjovere trofæer. Det er meget længe siden, Ancelotti har været i en klub, der ikke spiller Champions League, og som har for vane at sælge sine bedste spillere. Klopp oplevede salg af profiler i Dortmund, men efter rygterne om at Bayern München vil have ham, vil han måske holde sine muligheder åbne for at kunne træne én af Europas bedste spillertrupper.

Ancelotti eller ej, Klopp eller ej, så er Rodgers’ trænersæde til debat i medierne og blandt supporterne. Det har det været længe. Hverken medierne eller supporterne træffer dog den endelige beslutning. Det gør Fenway Sports Group.
Ejerne viste opbakning til Rodgers i sommerens transfervindue ved basere aktiviteterne på hans ønsker. Herudover sammensatte Rodgers en ny indercirkel af trænere med ejernes godkendelse. I truppen er stort set Skrtel, Lucas og Henderson de eneste tilbage, som ikke er hentet af Rodgers. Med andre ord er alle æg stykke for stykke blevet lagt i én kurv. Tiden vil vise, om dette er godt eller dårligt for Rodgers. Ejerne har i hvert fald gjort sit til at støtte op omkring hans beslutninger og tildele ham større ansvar. Nu er det op til manden selv at levere.

Rodgers har endnu ikke vundet et trofæ, ligesom både præstationerne og resultaterne har været dalende over en længere periode. Suarez, Sterling og Gerrard er væk. Henderson og Benteke er skadede. Sturridge er tilbage, men langt fra sin topform. De øvrige spillere har ansvaret for at skabe resultaterne på nuværende tidspunkt, så holdet ikke står tidligt i sæsonen uden mulighed for at vinde et eneste trofæ. Igen. Spørgsmålet for Rodgers er dog, om ejerne har større tålmodighed end supportere og medier.

Bournemouth er næste modstander i Capital One Cup. Først gælder det dog Aston Villa på Anfield lørdag.