[Blog] Sæsonafrunding v. Alex Bruun

Skrevet af Alex Bruun

Klopps farvel kom til at overskygge alt andet i denne sæson. Den 26. januar kom det store chok, da Klopp annoncerede sin afgang ved sæsonens afslutning. I betragtning af, at man havde håbet på 7 år som i Mainz og Dortmund, så er 9 år slet ikke så tosset, selv om man selvfølgelig havde håbet på, at det ville blive ved i mange år endnu. Jeg har dog fuld forståelse for, at det er et enormt krævende job, især med den endeløse række af pressekonferencer med de samme spørgsmål hver gang. Man kan kun sige tak – det har været en mageløs rejse.

Det blev til farvel ved kontraktudløb for både Thiago og Matip. Thiago blev købt i Bayern for £27,4 millioner i 2020, men nåede pga et hav af skader kun 98 kampe – lidt over £275.000 pr kamp. Til gengæld var han god, og kunne nogle helt fabelagtige ting, som vi ikke har set før. Matip kom til gengæld på en fri transfer fra Schalke i 2016 og nåede 201 kampe. Han var også tit skadet, men når Matip var fit, dannede han et fantastisk makkerpar med Van Dijk. Når der kom gang i de lange, stive stænger fremad i banen, kunne han tit skabe ravage i modstandernes linier og sætte medspillere op i gode positioner. Afgangen af de to betyder også, at de faste lønudgifter går ned med £300.000 om ugen, hvilket selvfølgelig skaber hul til nye spillere.

Offenliggørelsen af Arne Slot som ny head coach blev en lidt omvendt men sjov oplevelse. Først offentliggør Slot det selv, derefter gør Klopp et stort nummer ud af det ved sæsonens sidste kamp, og så melder klubben det efterfølgende ud officielt. Lidt specielt men fedt, da Klopp begyndte at synge Slots navn. Jeg kender overhovedet ikke manden, men jeg hæfter mig dog ved, at udtalelserne fra folk der kender ham, virker meget positive. Med Klopps tidlige udmelding havde klubben god tid til at finde den rigtige mand inden for det muliges kunst, så det skal nok blive godt. Det kunne tyde på en i hvert fald delvis ny spillestil i en 4-2-3-1 opstilling, og transfervinduet bliver enormt spændende og vigtigt i den forstand, hvor hurtigt Slot kan komme i gang med sine ideer, og hvordan ser han vores nuværende spillere i sit spilkoncept. Hvor mange nye spillere er på vej? Det bliver en spændende sommer.

Salahs 25 mål og 13 assists i 44 kampe lyder absolut godkendt, men jeg synes hans spil i mange situationer har været skuffende. Hans karakteristiske afslutning mod venstre hjørne er både blevet læst og skuddet blevet svagere, og desuden har han på linie med vores øvrige angribere brændt utroligt mange store chancer. Salahs nuværende kontrakt udløber om et år. Skal han sælges, blive det sidste år eller skal kontrakten forlænges? Det er et super godt spørgsmål. At lade kontrakten løbe ud er i min optik den dårligste løsning, og så kommer det nok til, om Salah vil forlænge eller Slot allerede har udset sig en afløser? Salah som breddespiller virker ikke realistisk.

Det har været en god sæson for mange spillere. Kelleher nåede stort set at spille samme antal kampe som Alisson og gjorde en god figur, Quansah kom ud af det blå og han befinder sig allerede i Englands trup til EM – hvilket selvfølgelig siger en del om England, men især om Quansahs talent. Endo og MacAllister faldt hurtigt ind på holdet og sidstnævnte blev en bærende figur fra starten. Måske anførerbindet gjorde noget godt for Van Dijk, for han spillede en meget stærk sæson på tidligere tiders niveau, men mit absolutte højdepunkt for sæsonen var Joe Gomez, som var til stede, når der var brug for ham – og det var der tit. Kun 3 spillere fik flere kampe end Gomez, som dog også nåede at spille på 4 forskellige positioner.

Årets største frustration var Darwin Nunez, som trods 18 mål og 13 assists (i 54 kampe – flest af alle) mest huskes for sine utallige afbrændere på de mest oplagte chancer. Meget positivt at han bringer sig i de rette positioner, men hvor kunne det blive til meget, hvis han lærte at afslutte.

Et af sæsonens højdepunkter var sejren i Carabao cuppen over Chelsea, hvor det blev nødvendigt at stole på flere af vores akademispillere og kaste dem ind i kampen mod modstandernes langt mere profilerede spillere. Det gik, og man kunne bagefter se, hvor meget det betød for Jürgen Klopp, og i det hele taget kunne man altid se, at han blev glad, når en af de unge enten scorede eller lavede en assist.

Jeg går ind til den kommende sæson med stor fortrøstning og tiltro til både truppen og den nye chef. Umiddelbart tænker jeg, at det vil være tilfredsstillende med en god figur i året Champions league og så må vi se, om vi allerede nu er klar til at udfordre i kampen om Premier League titlen.

God sommer (please ingen skader til EM)