[Blog] Stærk liga kræver nyindkøb

Det nye år står for døren, og for holdene i Premier League markerer årsskiftet også en ny virkelighed, hvor alle kan slå alle, og hvor selv mindre klubber har råd til at hente topspillere.

Premier League er gennem årene blevet kaldt alt fra “verdens stærkeste liga” til “den hårdeste liga i verden”, men faktum er, at der siden 1992 – det første under navnet Premier League – kun har været fem forskellige mestre, og kun Blackburn i 1994-95 sæsonen har brudt dominansen fra Arsenal, Chelsea og de to klubber fra Manchester.

I år virker ligaen dog anderledes end i tidligere sæsoner. Klubberne slår hinanden på kryds og tværs uanset ligaplacering. Det kan der være mange grunde til, men en væsentlig årsag skal findes i de mindre klubber, der – grundet de store penge ligaen genererer gennem lukrative tv-aftaler – er blevet i stand til at hente spillere på et højt internationalt niveau. Hvem kunne for blot få år siden forestille sig, at Stoke ville være i stand til at hente spillere med fortid hos Barcelona og Bayern München?

Ligaen består med andre ord ikke længere kun af fire-fem tophold og alle de andre. Tiden, hvor man kunne vinde kampe i Premier League ved at stille med et reservehold, er forbi. Der er ingen lette kampe, og derfor er Liverpools ageren i det kommende transfervindue afgørende for, hvor klubben ender i denne sæson. Det er ikke nok at hente unge talenter i Charlton eller middelgode spillere i Southampton. Liverpool er nødt til at spille med de økonomiske muskler og vise, at man er en storklub, der stadig kan tiltrække spillere fra den øverste hylde. Det vil alle de andre klubber med europæiske ambitioner forsøge på.

Mange kampe er en ulempe

Klubben ligger i midten af tabellen, men er på ingen måde ude af kampen om billetter til Champions League. Truppen har åbenlyse mangler, og rygterne om nye spillere svirrer konstant på diverse netmedier. Det er da også oplagt, at klubben som minimum henter endnu en stærk midterforsvarer og en defensiv midtbane. Derudover kan det også sagtens forsvares at hente endnu en angriber samt en ung venstre back som backup for Moreno. Pengene burde være der og Klopp burde være en manager, der er attraktiv at spille for, så nu må vi se, om klubben er villige til at betale.

Problemet er dog, at der for tiden faktisk ikke er tid til at køre nye spillere ind på holdet. Siden sin tiltræden har Klopp vel ikke haft to hele sammenhængende ugers træning, hvor det meste af truppen har været til rådighed. Og det tætte program fortsætter i januar, hvor klubben har syv kampe på 25 dage. Det betyder, at eventuelle nyindkøb vil blive kastet for løverne, uden ret mange muligheder for at lære de nye holdkammerater og spilsystemer at kende.

Og så er vi tilbage ved årsagen til den jævnbyrdige liga igen. For ikke nok med at de mindre hold er blevet i stand til at hente bedre spillere, mange af holdene har desuden heller ikke haft kampe i Europa at skulle tænke på ligesom de heller ikke har skullet undvære over halvdelen af truppen på grund af landskampe. Det giver alt andet end lige en fordel, at have flere dage til at træne detaljerne i spillet samt kunne fokusere på modstandernes svagheder. Derfor vil Liverpool blive presset i løbet af foråret, men det skal man kunne klare, hvis man som klub har ambitioner om at vende tilbage til toppen af den europæiske fodboldelite.

Selv om Liverpool er ti point fra førstepladsen, skal man ikke afskrive noget, for hvis denne sæson har lært os noget, så er det, at intet er givet på forhånd i denne udgave af Premier League. Lad os håbe på en nytårsfest med tre point mod Sunderland, så vi kan gå ind til 2016 ved godt mod og fulde af optimisme.

Godt nytår

/ Anders Christensen