Brighton – Liverpool 23/24 kampoptakt

Søndag eftermiddag møder vi Brighton på udebane

Skrevet af Jesper Holm Olsen

Brighton er en af de klubber jeg har været mest imponeret af de seneste sæsoner, for på banen har de med et forholdsvis smalt materiale imponeret med en frisk omgang fodbold, der har været seværdig og ikke mindst bundet sammen af taktisk snilde fra deres trænere. Uden for banen har de drevet en klub, der præcis ved hvad de vil på transfermarkedet og hvordan deres stil skal være i forhold til at danne en identitet omkring klubben. Det har betydet, at skiftende trænere er blevet rekrutteret til en opgave, hvor de helt fra starten af ikke har skullet starte forfra med holdets stil og spillerne i truppen har passet til opgaven.

Man kunne lidt kækt sige, at Brighton har gjort alt det modsatte af, hvad Manchester United har gjort de seneste år, men skal vi være ærlige, så har vi også selv levet i mange ganske år som en klub uden retning, altså før Klopp.
Det har betydet, at Brighton på banen har fået det optimale ud af spillerne, og igen i år fremstår de stærke og som en modstander, hvor man skal være klar fra start. En anden konsekvens af det gode spil er dog også, at de i år spiller med i Europa League og spørgsmålet er, om vi ikke er en kende bedre til at gabe over at skulle europæisk? Det tror jeg, så derfor ser jeg det som en fordel for os, at begge hold spillede i torsdags. Brighton fik i øvrigt 2-2 på udebane mod Marseille.

Skal vi vende fokus mod os selv, så er jeg meget, meget spændt på, hvordan vi tackler den her skyttegravs-mentalitet, som vi af mange kloge hoveder er blevet beskyldt for i efterdønningerne på sidste rundes skandale kamp. Vil det få os til at fremstå som en flok krigere, der med en ren ”dem-mod-os” mentalitet moser modstanderen, eller vil det få os til at blive lullet ind i en ”alting-er-også-imod-os” tilgang til opgaven?

Jeg vælger at tro, at vi vil gå ultra fokuseret frem imod søndagens kamp, og desværre for Brighton, så kommer sidste rundes skandale til at gå ud over dem. V vil være fokuserede, og samtidig må man formode at vi samtidig vil være ekstra påpasselige i forhold til at undgå de her røde kort, som også (måske) er en konsekvens af den her aggressive indstilling, vi har set i den her sæson.

Rent taktisk, så er der nogle spillere der jo af gode grunde er ude: Jones, Jota og Gakpo. Det vil sige, at angrebet giver sig selv med Salah, Nunez og Diaz. Og mon ikke Nunez vil revanchere nogle af de brændte chancer fra i torsdags?
Jeg tror derfor at vi vinder, og selvom det efterhånden er lidt af en kliche, så går jeg med 3-1, fordi vi stadigvæk har en tendens til at give for mange chancer væk.

Jeg tror vi stiller sådan her op, selv om jeg er svært i tvivl om, hvordan midtbanen kommer til at se ud: