Chelsea – Liverpool 23/24 [Kampoptakt]

Søndag kl 17:30 møder vi Chelsea på Stamford Bridge

Skrevet af Lasse Callesen

Efter 2½ måneds pause er det igen tid: PREMIER LEAGUE!

Sommeren har for os været lidt op og ned på transferfronten. Vi har umiddelbart fået hentet to gode spillere ind i Mac Allister og Szoboszlai til den centrale midtbane. Men med en kæmpe afgang på netop midtbanen, så var det i den grad tiltrængt.

Vi vidste alle, hvem der skulle ud i form af Keita, Oxlade-Chamberlain, Milner og Firmino. Henderson og Fabinho var en smule overraskende. Jeg forventede at de ville være til salg til den rette pris. Men at vi solgte dem begge overraskede mig lidt.

Hendersons skifte skuffer mig helt vildt. Især med tanke på hans arbejde for LBGT+ miljøet. Som også var en af årsagerne til han modtog en MBE. Har det hele været for at polere sit image? Et eller andet er i hvert fald helt galt i den beslutning. Og nej, det er ikke en “livsændrende kontrakt” han lige har hevet hjem her. Det gælder for alle der tager derned, som er stjerner. De har tjent nok penge til at kunne brødføde de næste ti genererationer af deres familier. Var det en alm. lønslave som dig og mig, så var det en hel anden snak. Dét ville ændre vores liv.
Henderson skulle eftersigende også have fået mundkurv på af saudierne og må ikke kritisere landet. Fremragende arrangment. Og ja Gerrard har lige bevist at han ikke er seriøs omkring sin trænergerning. Nå nok om det, havde lige brug for at komme ud med det.

Vi har længe jagtet endnu en forstærkning til midtbanen. Vi mangler i den grad en defensiv midt. Ingen af dem vi har i truppen kan løfte opgaven, slet ikke over en hel sæson. Vi har de seneste uger jagtet Lavia og guderne må vide, hvad klubben tænker på. Saints har meldt deres pris ud på £50m for spilleren. Og så prøver vi at fedte den hjem og hæve vores bud med håndøre et par gange om ugen. Og i går fredag var der pludseligt rent kaos at vågne op til. Pludseligt havde vi fået et bud på Caicedo accepteret, det dyreste køb i engelsk fodboldshistorie var på trapperne. Chelsea var også gået ind i jagten på Lavia. Mens de havde en handel klar med Adams.
Det hele er meget rodet, Chelsea har fortsat ikke matchet vores tilbud og vi har ikke trukket det tilbage. Chelsea er presset økonomisk og Caicedos agent skulle vist have en interesse i at få hevet så høj en løn hjem, som muligt og selv skumme fløden på handlen.

Men hvem ved, hvad der sker, hvis jeg lige tager en lur?
Samtidigt kan man så undre sig over, at Chelsea kan blive ved med at kaste om sig med pengene. De har godt nok et plus på £47m denne sommer på netspend. Men i sidste sæson brændte de svimlende £543m af. Især vinterens vindue var sindssygt.
Gad vide, hvornår det der sagnomspundne FFP bliver indført?

Vidste du at fanklubben har et forum, hvor du kan diskutere Liverpool? Du kan læse Carsten Lindholms oplæg til kampen herunder. Det indeholde en masse statistik på kampen, dommer og meget andet nørdet indhold.

Nå, der skal jo også spilles fodbold.

Jeg har det generelt svært ved træningskampe. Modstanderne er ofte af tvivlsomt niveau og jeg kan ikke sætte mig selv op til det og for alvor følge med i kampene. Så det bliver ofte noget med at det kører lidt i baggrunden og det hjælper heller ikke at nogle af kampene er blevet spillet i arbejdstiden.

Men det virker til at offensiven er der ret godt styr på. Vi har fået scoret en del mål, bl.a. mod Bayern München, ikke helt skidt. Men forsvaret… der har Klopp ikke fundet en løsning. Det er stadig hullet, som en si. Det er ret skræmmende, at vi ikke har handlet ind til det defensive arbejde. Det var ligeledes et problem sidste sæson. Klopp snakkede meget om, at hele holdet skal deltage i det og det var en af årsagerne. Det blev bedre da vi fik Trent op på midten og Fabinho fandt formen igen. VI må heller ikke glemme Bajcetic, som havde en virkelig god periode inden sin skade. Jeg håber der er blevet spillet nogle interne træningskamp, hvor der er kommet bedre styr på det.

Jeg tror ikke der er nogen overraskelser i opstillingen. Det eneste er hvordan angrebet skal starte. Vi har 5-6 spillere, som alle kan starte, men der er kun 3 pladser. Salah og Diaz er for mig selvskrevne. Så er der Gakpo, Nunez, Jota og Doak der alle kan komme i betragtning. Jeg tror dog ikke sidstnævnte får mange chancer i denne sæson, medmindre der kommer skader. Men han ser virkelig lovende ud. Allerede i hans debut i november var det tydeligt at se, hvilket talent han har.
Jeg tror Klopp går med Gakpo. Han kan være mere med i presspillet, han virkelig god i opspillet og er god til løbe både frem og tilbage i banen. En perfekt erstatning for Firmino. Nunez har ikke samme flair i spillet, selvom han har fået banket nogle basser i mål i pre-season og vi skal nok have gang i presspillet mod Chelsea. Gakpo er bedre end Jota og igen selv opspilsfasen er der Gakpo kan komme bedre i spil.

Om Chelsea har fået styr på skuden i forhold til sidste sæson? Jeg håber det ikke. Men mon ikke de er på vej i den “rigtige” retning igen.

Jeg tror på en 3-2 sejr. Vi holder næppe målet rent.