Fanklubben involveret i styrket samarbejde med Liverpool FC

Fanklubbens formand, Alex Bruun, er for nyligt blevet valgt ind i OLSC Representative Group. Valget giver Liverpool Fan Club Danish Branch muligheden for at påvirke vilkårene for de officielle Liverpool-fanklubber til gavn for blandt andet de danske fans.

Af Alex Bruun

I juni 2023 blev der afholdt valg for alle OLSC branches, hvor undertegnede i sin rolle som formand for den danske fanklub blev valgt ind i OLSC Representative Group. Alle officielle Liverpool-fanklubber hedder OLSC (Official Liverpool Supporters Club) efterfulgt af bynavn eller land. Vores fanklub hedder officielt set OLSC Aalborg, men vi dækker hele landet og går derfor også under navnet Liverpool Fan Club Danish Branch.

På verdensplan findes omkring 320 OLSC branches fordelt på cirka 100 lande. Kravene for opstilling til det verdensomspændende repræsentantskabet er, at man skal være formand med mindst tre års anciennitet. I regionen for Europa var der fire opstillede til de to ledige pladser som repræsentanter for området, der geografisk dækker groft set alle branches mellem Island og Ukraine. De præcise stemmetal blev ikke offentliggjort, men den danske fanklub opnåede valg sammen med OLSC Netherlands.

OLSC Representative Group har direkte adgang til Liverpool FC og er dannet som et talerør for alle branches. I praksis har det vist sig umuligt for klubben af være i dialog med så mange branches, og dette repræsentantskab er derfor dannet med 12 medlemmer fordelt på 5 regioner. OLSC Representative Group har desuden én plads i Supporters Board, der er Liverpool FC’s nystartede fanbestyrelse med 16 medlemmer i alt. Så igennem OLSC Representative Group har vi i den danske fanklub altså en indirekte adgang til Liverpool FC’s bestyrelse. Lige nu har Glasgow pladsen i Supporters Board.

OLSC Representative Group blev oprettet i 2022 og er organisatorisk underlagt Liverpool FC’s marketingsafdeling, som igen hører til under det overordnede område ”Digital”.

Adgang til billetter på dagsordenen

Personalemæssigt har der været ændringer hos Liverpool Football Club, så OLSC Representative Group er relativt nyt for både klub og branches. Men én af repræsentantskabets første og største opgaver i den kommende sæson er at få defineret gruppens arbejdsopgaver og få skabt større klarhed og indsigt i de præcise vilkår for tildeling af billetter til fanklubberne. I det første år har en stor og vigtig del af arbejdet været at komme med input til ændringer og tilføjelser i det sæt vedtægter – retningslinjer – som alle OLSC-fanklubber skal følge.

Pladsen i OLSC Representative Group giver os som fanklub blandt andet mulighed for at få indflydelse på tildeling af billetter, adgang til Liverpool-spillere – primært tidligere spillere – og vilkår for fans generelt. Vi får også adgang til at deltage i et internationalt forum med andre afdelinger verden over.

En vigtig opgave for fanklubben er adgang til billetter for vores medlemmer. Vilkårene for at få billetter er blevet forringet over en årrække både for fanklubber, men også fans generelt. Godt nok kan man som medlem af Liverpool FC købe billetter direkte hos klubben, men i den virkelige verden er det stort set umuligt at få adgang til billetkøb af den kanal for fans, der ikke har 14 kampe per sæson registreret på sit medlemskab – og der er trods alt de færreste, der har det. Andre mulige årsagsforklaringer er øget fodboldturisme, og at en større del af den samlede billetmasse sælges som hospitalitybilletter. Det sidste genererer større indtægter til klubben end almindelige fans, men vi må som fanklub fastholde, at jo flere fodboldturister på stadion, jo mindre Anfield-stemning bliver der, hvilket trods alt er ét af klubbens kendetegn og én af årsagerne til, at efterspørgslen efter billetter til Anfield er stor.

Fanklubben ser frem til at deltage i gruppens arbejde og vil løbende fortælle om resultaterne.

Medlemmer i OLSC Representative Group

Storbritannien og Irland er repræsenteret af OLSC Glasgow og OLSC Brighton and Sussex

Resten af Europa er repræsenteret af OLSC Madrid, OLSC Netherlands og OLSC Aalborg (nyt medlem)

Asien og Oceanien er repræsenteret af OLSC Kuala Lumpur, OLSC Mumbai og OLSC New South Wales

Nord- og Sydamerika repræsenteres af OLSC New York, OLSC Fort Lauderdale og OLSC Carlsbad

Afrika og Mellemøsten repræsenteres af OLSC Rwanda (nyt medlem)

Kort om Liverpools faninvolvering

Igennem tiden har der været forskellige former for faninvolvering i relation til Liverpool FC. Uden om klubben findes fortsat Spirit of Shankly, som har ti pladser i fanbestyrelsen Supporters Board og er fansenes vel nok største stemme. Klubben har også selv taget flere initiativer undervejs. Nogle er blevet lukket ned og erstattet af andre, og der er kommet helt nye til. LFC Supporters Committee (2011) og Fan Forum (version 1) er for længst lukket igen, men der eksisterer fortsat Fan Forum (version 2). Det vigtigste organ er dog det relativt nye Supporters Board, som blev oprettet efter balladen omkring European Super League, hvor flere fodboldklubber indså vigtigheden af større inddragelse af fans i større beslutninger.