Fanklubbens holdning til ESL

Liverpool FC Fan Club Danish Branch tager på det kraftigste afstand fra den nye Super League turnering. Det er en lukket klub, som på ingen måde har noget til fælles med de værdier, som fans bygger deres kærlighed til fodbold på.
Hele fodboldens principper om, at man ved at træne og forbedre sig kan kvalificere sig til større udfordringer og turneringer, sættes fuldstændig ud af kraft med denne lukkede struktur, som udelukkende er bygget på et princip om at skabe mest mulig indtjening til de udvalgte klubber. Alene det kæmpe sign-on fee, som grundlæggerne vil udbetale til sig selv, siger alt om hvor fokus ligger.

Som fans har vi altid bakket op om og støttet de værdier, som Bill Shankly satte ord på tilbage i 1960érne, og som klubben Liverpool FC har arbejdet efter lige siden – ja, faktisk indtil nu. Som Shanks sagde: I en fodboldklub er der en hellig treenighed mellem spillerne, manageren og fansene“. Super League er ikke et projekt, som har nogen form for opbakning hos fansene – heller ikke i Danmark.

Har man glemt spillerne i det her? Udelukkelse fra landshold, som de fleste spillere føler stor tilknytning til? På sigt kan man da sagtens forestille sig, at spillerne hellere vil til andre klubber.

Vi håber at klubben vil droppe ideen omkring den nye turnering og fortsat deltage i UEFAs turneringer på samme vilkår, som tidligere

Fanklubben vil gå videre med dette til klubben og indgå i en dialog, hvor vi vil adressere vores holdninger om dette projekt og hvor skævvridende det vil være for fodbolden i England, men også internationalt.

Mvh. Alex Bruun, formand for Liverpool FC Fan Club Danish Branch