[Blog] Jürgen Klopp´s første måned i Liverpool

Generelt

Henover de næste uger står den på Spurs, Ruben Kazan, Saints, Bournemouth, Chelsea, Ruben Kazan igen, Crystal Palace og til sidst Man City. På ingen måde nemme modstandere vi skal op imod.

Specielt imod Spurs, Southampton, Ruben Kazan (på udebane), Chelsea og City kan vi hurtigt miste en masse terræn. Både i forhold til den 4. plads vi så ivrigt gerne vil have, men også videre deltagelse i Europa.

Bournemouth og Crystal Palace burde vi ikke få alt for store problemer med. Men man ved sgu aldrig rigtig med klubben, som den har fungeret de sidste mange år efterhånden. Vi har haft store problemer imod selv de dårligste hold med de sidste 3 managers. Og når Klopp endnu ikke har fået lov til at lave store ændringer på holdet kan dette godt forsætte lidt endnu.

Opstillingen og taktik

Jeg forventer vi stiller op i stærkeste opstilling i de ovennævnte kamp, men er det nok? Klopp kommer med en masse nye idéer og et nyt taktisk oplæg der skal spilles ind. Største delen af truppen har været med landsholdet afsted og kommer tidligst hjem i morgen og når nok ikke at træne. Så er der kun 2 dage inden den første kamp imod Spurs til at få trænet det taktiske.

Benteke ikke meldt klar til weekendens kamp, som stadig bøvler med hans skade. Mens Ings og Gomez begge to er ude resten af sæsonen, begge to har været så uheldige at rive korsbåndet over. Gomez da han var på tur med U21 landsholdet, og Ings i hans første træning efter landsholdspausen.

Vi har dog 8 kampe på 22 dage. Det er et hårdt prøvet program vi skal igennem og giver ikke meget tid til at forbedre os til den næste kamp. Jeg er spændt på hvor hurtigt spillerne kan nå at omstille sig til måske et nyt system, nye taktiske oplæg, spilmønstre og måske nogen af spillerne der bliver spillet ude af position i forhold til det de normalt gør. Mens andre måske vil blive brugt, hvor de er bedst.

Men man kan godt gå hen og blive lidt nervøs om vi har nok pondus i front, hvis Benteke´s skades problemer forsætter lidt for længe. Der er kun Origi og Sturridge. Origi har endnu ikke vist det helt store og Sturridge er stadig et stykke fra topformen efter hans skades pause.

Klopp skal muligvis også eksperimentere lidt undervejs, hvis han er i tvivl om en spiller måske skal afprøves på en uvant position.

Premier League

Der er mulighed for at hente  15 point i Premier League. Optimalt der var det også det antal point vi kom ud af de kampe med. Men jeg tror næppe vi skal sætte næbbet op efter så mange point. Spurs er så småt ved at vågne op. Jeg tror vi får 1 point ud af den kamp. Southampton har ikke været så stærk e i år, som normalt. Her forventer jeg 3 point. Chelsea der er jeg i tvivl, det er Chelsea og jeg tvivler på de er så dårligt spillende til den tid, jeg tror de når at komme i gang inden vi møder dem. Måske kan vi snige 1 point hjem i den kamp.

Crystal Palace skal vi vinde over der er ikke andet for. Det er på Anfield og Palace har ikke deres stærke hjemmebane i ryggen.

Man City vil kræve meget af holdet. Måske har Klopp til den tid fået indkørt hans idéer og der er kommet flow i vores spil. Men selvom det sker så er det vel nok det bedst spillende hold i Premier League på nuværende tidspunkt vi skal op imod. Der kan ske meget inden den tid, men hvis vi får 1 point ud af den kamp skal vi nok ikke klage.

Så samlet så tror jeg vi kommer ud af Klopp´s første måned som Liverpool manager med 9 point. Det kan dog sagtens gå meget værre end det her. Og det er lidt det jeg frygter, hvis Klopp kommer med for mange idéer til holdet, som spillerne ikke kan nå at fange i farten eller spillerne simpelthen ikke levere.

Forventninger og fans

Og hvad med os fans? Jeg har set på mange af de sociale medier, hvordan mange medfans er i helt ekstase og forventer vi kan gå på vandet nu vi har hentet Klopp. Hvordan vil reaktionen blive, hvis der kommer en del nederlag i starten af hans Liverpool karriere? Jeg er ikke i tvivl om han vil få endnu længere snor end hans forgænger(e). Men nogen fans vil nok føle sig skuffet over han ikke er den akutte redningsmand.

Jeg håber dog at vi viser et Liverpool mandskab der viser en helt anden gejst end vi har gjort på det seneste, det har simpelthen været for tyndt. Og mon ikke der er nogle af spillerne der har været en del på bænken som får chancen?

Hvor om alt er så glæder jeg mig til at se, hvad Klopp kan gøre med holdet og klubben i forhåbentligt mange år. En ting er sikkert, det er vi er Liverpool FC og vi giver aldrig op, vi vil altid kæmpe til det sidste, det har vi bevidst så mange gange før.

Hvor om alt er: Velkommen til verdens bedste fodboldklub Klopp!

Liverpool Klopp

Skrevet af Lasse Callesen