[Kampoptakt] AC Milan – Liverpool 21/22

I aften møder vi AC Milan på San Siro. Kampen kan ses på 3+ og Viaplay kl. 21.00

Kasper Vorstrup står bag dagens kampoptakt.

En historisk kamp i Champions League sammenhæng, der leder tankerne tilbage på finalerne i 2005 og 2007, hvor den i 2005 havde et noget sjovere udfald. Begge klubber har gået meget igennem siden – på både godt og ondt.

Pt. må Liverpool siges at være det bedste hold, især hvis man kigger på stillingen i gruppen. Her har Liverpool opnået imponerende 15 ud af 15 mulige point, hvilket kun Bayern München og Ajax kan matche. Det endda i noget der blev betegnet som dødens pulje.

Liverpool er ligeledes det eneste hold i gruppen med plusmålscore (+10), mens AC Milan har næstbedste målscore med -2. Noget der viser hvor suveræne Liverpool har været. Af samme årsag kan Liverpool tillade sig at slappe lidt af inden det hektiske juleprogram for alvor begynder. Dog skal vi næppe forvente et rent B/C eller ungdomshold hold, da Klopp tidligere har udtalt at man vil respektere turneringen og modstanderne (og sikkert også vil tjene de penge, der kommer i forbindelse med en sejr og måske mindske Atleticos chancer for at gå videre). Men vi kan ud fra mandagens pressemøde forvente en del rotationer og at bl.a. Origi starter.
Så for at starte utraditionelt med frontlinjen, tror jeg at vi udover Origi også ser Minamino fra start, mens Salah nok også stiller sig klar til start. Der skal jo jagtes rekorder. Bevæger vi os ned i banen kan Hendo godt bruge en time mere i benene, mens Morton og Ox vel også starter. Thiago får en pause og jeg havde håbet på, at Fabinho også ville have fået en. Men Henderson er ikke taget med til Milan, så Fabinho må træder til.

I bagkæden må Tsmikas, Neco Williams og Konate starte. Den sidste plads i midterforsvaret tror jeg ender hos Matip. Dvs. Robbo, TAA og Virgil får en pause. På mål ser vi nok Kelleher.

Første kamp endte 3-2 på Anfield, hvor Jordan Henderson afgjorde det til sidst i kampen. En kamp der endte med det rigtige udfald og en flyvende start i gruppen, men som muligvis kunne have ændret hele gruppedynamikken, hvis Milan var kommet fra Anfield med 1 point.

AC Milan skal have en sejr, hvis de skal gå videre. Alt er nemlig åbent mellem de 3 resterende hold (Atletico Madrid og Porto). De to andre mødes i Porto. Her vil Atletico Madrid gå forbi Milan med en sejr, hvis altså ikke Milan vinder. Da Porto er 1 point foran Milan, skal Milan altså vinde og håbe at Porto ikke gør det samme.  Ligeledes er uafgjort ikke nok for Milan.

Milan har dog et væsentligt problem – skader. De vælter sig i dem. Senest er Simon Kjær ude et halvt år. Derudover kan nævnes Giroud, Calabria, Leão, Rebic, Castillejo, Pelligri, mfl. Så det bliver nok et noget amputeret Milan hold der stiller til start.

Jeg tror kampen ender 2-0 til Liverpool.