Kampoptakt: FC Porto – Liverpool 21/22

Tirsdag kl. 21:00 møder vi FC Porto i Champions League. Kampen kan ses på TV3Sport og Viaplay.

Lasse Callesen har snakket med Jacob Fog Jürs fra FC Porto Danmark om opgøret.

Hvad er din forventninger til gruppespillet og hvordan er jeres sæson startet?

Hvert år har vi vores bange anelser, da vi ofte har været heldige med gruppelodtrækningen. Derfor skulle det jo ske, at vi ville ramme en svær gruppe på et tidspunkt. Det må man sige vi har gjort i år. Jeg synes, at det er på sin plads, når fodboldverden kalder gruppen for dette års “Group of Death”. Hvor vi i ligaen allerede har bevist at vi kæmper om top tre, så bliver det en meget svær start på Champions League sæsonen. Vi fik en uafgjort med hjem fra Atl. Madrid, og det er vi enormt glade for. Jeg synes selv at vi spillede en flot gang, og kunne sagtens spille op til de fysisk stærke madrilenere. Vi viste, at med vores vedholdende spil, chancer og offensiv, sagtens kunne have vundet den kamp. Det har derfor givet os en ro på trods af gruppens sværhedsgrad. Selvom de portugisiske storhold fylder meget i UEFA turneringernes historie, og at den portugisiske liga altid er repræsenteret, får de store hold som Sporting, Benfica, Porto og Braga ikke rigtig trænet fodbold på CHL niveau, medmindre de rammer hinanden. Vi kom ellers direkte fra en flot O Clássico mod Sporting, før Atletico kampen. Det var vigtigt, at vi fik udfordret ligaens nummer et, inden det store europæisk brag. Op til Liverpool kampen har vi vundet vores seneste to ligakampe. Vi vandt overlegent over Moreirense med 5-0 og senest fik vi 2-1 mod Gil Vicente. Vores angriber Mehdi Taremi er i topform. Vi må dog ikke lade det stige os til hovedet, og vi skal være ekstra skarpe! Jeg tror vi kan ende på anden eller tredje pladsen i gruppen. Selvtilliden er stadig i top, efter en vild god CHL kampagne sidste år, hvor vi slog Juventus ud og kom til kvartfinalerne. Vi vandt også over Chelsea i returopgøret, men tabte på det samlede resultat. Desuden ser Porto fans gerne, at trofæet kommer hjem igen, så det kan stå ved siden af 87 og 04 trofæerne.

Hvem af FC Porto spillerne skal vi holde øje med/jeres bedste spiller?

Vi er et sammentømret hold med en god kemi. Sidste års indkøb har fundet sig til rette i truppen, og med få nytilkomne i år, fungerer setup’et egentlig ret godt. Spillerne kender hinanden, og har opbygget en virkelig god fælles spilforståelse. Vores træner, Sérgio Conceição, er godt tilfreds med truppen, som er blevet opbygget over flere sæsoner. Af dygtige spillere kan nævnes Pepe, Jesus Corona, Otávio, Díaz, og Taremi. Lige nu er vores angreb flyvende. Taremi og Toni Martinez er I topform og er ofte at finde på måltavlen. Jeg vil sige at vores forsvar er meget vigtigt. Selvom det meste af fodboldverden hader Pepe, så er vores kaptajn (ja den er god nok) faldet mere til ro på sine ældre dage. Det har også udfordret hans person, hvor han med anførerbindet nu skal kunne tæmme sin både elskede og forhadte vildskab. Vi er så glade for at have ham med os, og på trods af sin alder er han en af vores absolut bedste spillere. Han har erfaringen, fantastisk overblik og så kan han stadig løbe Eden Hazard op uden problemer. Hold øje med Otávio og Luis Díaz. Der sker smukke ting, når de har bolden.

Hvordan spiller FC Porto? Offensivt, defensivt, kontrafodbold eller noget andet?

Sergio Conceição kan godt lide at have kontrollen i spillet. Der skal være en balance med mulighed for eksplosive angreb. Hans favorit formationer er 4-4-2 eller 4-2-3-1. Det har vist sig at virke både i ligaen og i Europa. Vores venstre og højre backs trækker ofte med op i angrebet, som vi så det dengang Alex Telles stadig var i klubben. Både Otávio og Luis Díaz er ofte med i angrebet. Her assisterer de vores to bombere Toni og Taremi, så de får mere plads at arbejde på. I forsvaret er vi trygge med vores klipper Pepe, Mbemba og Marcano. Vi er desuden kendt for de lange bolde og er altid tæt på offside grænsen.

Dit bud på kampens resultat?

Kampens resultat Det gik langtfra godt sidste gang vi spillede mod hinanden. Vi havde et mere skrøbeligt og uerfarent hold. I gav os i den grad prygl i returopgøret i CHL sæsonen 18/19, det har vi ikke glemt. Vi kan dog mere i år. Vi lever stadig højt på vores performance og sejren over Juventus i foråret. Jeg drømmer lidt om en sejr på 2-1. Skal jeg være mere realistisk, så tror jeg, at vi sagtens kan trække en uafgjort i den første kamp hjemme på Estádio do Dragão. Vi skal dog have mere end et point fra en af kampene, for at komme i betragtning til den tidligere nævnte anden og tredje plads i gruppespillet. Returopgøret er en derimod en anden sag. Jeg ser Liverpool som potentiel etter, og Anfield er en meget svær hjemmebane. Her tror jeg at I sejrer, måske med en 3-1.

Lasse Callesen med fokus på Liverpool

Jeg tror at Klopp igen vil justere lidt på holdet. Van Dijk bliver muligvis sparet og nok ikke utænkeligt at vi ser det samme med Matip. VVD pga. sit lange skadesforløb og Matip fordi han kan blive ramt af en skade, hvornår det skal være. Omvendt må Firmino nok forventes at være en del af startopstillingen. Mané ser fortsat ekstremt dårlig ud – mange dumme beslutninger og for få mål og assists i forhold til, hvad han tidligere har leveret. Vi har nok alle vente på, at der ville komme hul på bylden igen, men det udebliver hver gang. Selvom han en gang imellem er med i et mål eller to.

Vi vil nok også se lidt ændringer på midtbanen, hvor Milner eller Oxlade-Chamberlain kan få noget spilletid fra start – jeg tror det bliver Milner. Der er længe til, men vi har Manchester City på søndag og der skal alle gerne være så friske, som muligt.

1-0 sejr til os!