[Kampoptakt] Liverpool – Newcastle 21/22

Torsdag aften kl. 21.00 møder vi Newcastle på Anfield. Kampen vises på Xee og Viaplay.

Af Lasse Callesen

Vi har haft et par svære opgør på det sidste, ikke på papiret, men i form af at skabe gode målchancer. Der har lige manglet et halvt gear i de to sidste Premier League opgør, som normalt ville have sikret os en sikker sejr. Et sent mål af Origi og straffesparksmål af Salah. Mod Villa var vi lidt sløve i første halvleg, hvor det skreg på noget kreativt og tempo. Og forsvaret havde et par blundere ved Van Dijk og Alisson, som heldigvis ikke kostede. Oxlade-Chamberlain gør hvad han kan, men han er ikke manden der skal spille for Firmino eller Jota. Han har ellers været inde i en rigtig fin periode og blev rigtigt nok tilvalgt – desværre bare ikke på en plads han er bedst i.

Flere af vores spillere har som Oxlade-Chamberlain gjort det godt. Thiago er endeligt begyndt at vise sig som den signing vi håbede vi fik sidste år. Han har været god i store dele af de sidste kampe – han har stadig en upser hist og her. Men jeg synes han giver os meget mere flow i spillet, får presset op når det er nødvendigt og konstant spilbar. Vigtigst af alt, så han ikke skadet. Matip har IMO været vores bedste forsvarsspiller i denne sæson. Ekstremt få fejl og sikker i stort set alt han laver. Og så elsker jeg at se når han kører et raid frem i banen. Det er endnu ikke for alvor endt i noget stort, men han får utroligt meget plads til det. Og det ser ekstremt uelegant ud når han dribler. Billedet herunder giver næsten flashback til det kendte Maradona billede.

Newcastle er blevet verdensrigeste fodboldklub, men det er faktisk kun gået værre for dem siden de blev opkøbt og de er aktuelt i nedrykningsfare. Jeg siger ikke det luner, men det kunne da være rigtig sjovt, hvis de rykkede ned. Selvom det vil være synd for klubberne i Championship næste sæson. Men mon ikke de brænder nogle milliarder pund af om to uger og begynder at kravle op i tabellen.
Den smule jeg har set til dem i denne sæson har i hvert fald ikke været prangende og de fik også en på sinkadusen mod Leicester, hvor bolden røg i mål hele fire gange. Men de har enkelte spillere, som godt kan lidt ekstra og give os problemer, her tænker jeg især på Saint-Maximin. Men kan han blive isoleret, så er Newcastle et ret så ordinært hold.

Husk der er 20% rabat ved live showet med Keegan og Fowler i Brøndby!

Vi har længe måtte trække på de samme spillere, men det lysner en smule igen. Firmino og Jones træner med igen. Hvor klar de er til at spille er lidt usikkert. Origi er fortsat ude med sin skade.
Men ellers er der næppe de store overraskelser i vores start 11´er. Klopp har, sikkert af gode grunde, kun ville bruge Milner som indskifter i en lang periode nu.
Men er det nødvendigt at spare spillere? Flere kampe er blevet aflyst pga. corona den sidste uges tid. Både Spurs (søndag) og Leicester (onsdag) er blandt trupperne, som har fået corona ind på livet omkring 1. holdene. Det kan føre til aflysninger af flere kampe og måske en pause for ligaen er ikke utænkeligt med den aktuelle situation. Så for min skyld behøves der ikke blive sparet spillere medmindre der er skader der ikke er oplyst om, for jeg tvivler på vi går igennem vinteren uden en corona-pause.

Vi vinder kampen 3-0.