Liverpool – Bournemouth 23/24 [Kampoptakt]

I morgen eftermiddag går det løs på Anfield, når Bournemouth kommer på besøg. Sidste sæsons kamp mod Bournemouth blev en sand massakre – spørgsmålet er, om det vil gentage sig? I hvert fald blev sidste års kamp ligeledes spillet på en lørdag i august, fløjtet i gang kl. 16:00 og vist på henholdsvis TV3MAX og Viaplay – lad os tage det som tegn.

Carsten Lindholm ser frem mod morgendagens opgør, og kigger samtidig tilbage på den seneste tids transferkaos, vi har befundet os i.

En lang, hård uge, hvor det virkede som om LFC fik tæsk på daglig basis, går nu heldigvis på hæld, og vi kan fokusere mere på, hvad der sker indenfor kridtstregerne. Umiddelbart kan klubbens ageren på transfermarkedet knap nok omtales som elegant, men jeg mener ikke, at det der skete er et udtryk for, at Liverpools tiltrækningskraft på spillere er faldet. Caicedo-handlen havde Chelsea arbejdet på i flere måneder, og alt var på plads mellem Chelsea og spilleren.

Hvad angår Romeo Lavia, så har Joe Shields fra Chelsea spillet en stor rolle. Han arbejder nu med rekrutteringen for Chelsea, og Shields og Lavia har stort set fulgtes ad, siden Lavia kom til Manchester City, skiftede begge til Southampton. Shields skiftede i november 2022, og nu er de begge i Chelsea. Den slags personlige relationer kan være svære at konkurrere med.

Preseason og 1. runde mod Chelsea har klart vist, at Liverpool er skidt stillet, når modstanderen hurtigt vender spillet mod dem. Der mangler løbemeter og saft og kraft, tilsat rigtig placeringsevne på den defensive midtbane. Lad os håbe, at vi får det ind med købet af 30-årige Wataru Endo fra Stuttgart. I skrivende stund er det usikkert, om papirerne når at komme i orden, så han kan være en del af truppen i morgen. Det er ikke så meget registreringen af spilleren hos The FA, der er problemet, det er mere problemet, at han også skal have en arbejdstilladelse, og den offentlige administration i Storbritannien er ikke blevet lettere efter Brexit, snarere tværtimod, trods alle Nigel Farage og Boris Johnsons løfter om det modsatte. Klopp plejer dog også at lade nye spillere træne med truppen i 1-2 uger, inden de kastes for løverne, men han føler sig måske presset af en lille skade til Curtis Jones samt at hverken Thiago eller Bajcetic er klar til kampe endnu, til at lave en undtagelse.

Den tilsvarende kamp i sidste sæson endte med en knusende 9-0 sejr til Liverpool, men det ville være utopi at tro på noget lignende. Alene det at spille med, at Liverpool holder buret rent, er ikke noget, jeg ville satse på. Bournemouth har også fået en ny manager.

Bournemouth fyrede Gary O’Neill i juni måned, og Andoni Iraola blev hentet fra La Liga-klubben Rayo Vallecano. De mødte West Ham i første runde, spillede med en væsentlig højere forsvarslinje og langt flere bolderobringer på modstanderens banehalvdel end tidligere. Det kan komme til at gøre ondt på Liverpools forsvar, men omvendt kan det også være en udfordring for vores potente angreb.

Jeg tror, Klopp går med det sikre og vælger stort set samme opstilling som sidst. Det vil sige Trent som inverted back, Mac Allister på 6’eren, Gakpo nede som den ene af de 2 8’ere med Szoboszla på den anden, bagved Diaz, Nunez og Salah. Ja, jeg håber, Klopp vælger Nunez frem for Jota. Skulle det mod forventning vise sig, at Endo bliver spilleberettiget, OG Klopp vælger at gamble med ham på 6’eren, så rykker han Mac Allister op som 8’er, og Nunez ryger på bænken.