Liverpool – Chelsea 23/24 kampoptakt

Onsdag aften er vi tilbage i Premier League, hvor vi får besøg af Chelsea

Af Jesper Holm Olsen

Den her kamp er den anden i rækken efter Klopps bombe, og det bliver (fortsat) uhyre interessant, hvordan hele holdet vil reagere på den her nyhed på kort og lang sigt.  Det er samtidig også vores modstander i Carabao Cup finalen, som vi skal møde. I første kamp mod Norwich gik det i hver glimrende i forhold til at holde fokus.

Det er nemlig ikke bare Klopp der forsvinder, men også en den centrale stab omkring ham og ikke mindst vores sportsdirektør, der ikke får forlænget sin kontrakt. Det må efterlade en del spillere med nogen usikkerhed. Vi har eksempelvis Trent, van Dijk og Salah, der alle kun har 18 måneder tilbage af deres kontrakter. I forvejen står klubben overfor nogle kæmpe dilemmaer med de to sidste qua deres alder, for det er også spørgsmålet, om man i det hele taget vil forlænge kontrakterne eller om man skal høste en gevinst, der skal bruges til at fortsætte med at bygge holdet op i stil med dengang Coutinho blev solgt.

Det leder os frem til kampen, for Klopp og van Dijk har været fremme at sige, at nu er der al mulig grund til at være professionelle og få det maksimale ud af holdet og slutte sæsonen af med pomp og pragt. Den påstand, hvis man kan sige det sådan, det har der været en hel del tidligere spillere ude at kommentere på, og faktisk er en overvejende del af dem skeptiske. På den anden side så har Klopp faktisk en historik fra Dortmund, hvor Klopp dengang som leder og ikke mindst som suveræn udi i mandskabsbehandling alligevel formåede at slutte sæsonen godt af. Jeg har en tro på, at det kan lade sig gøre igen, for hans karisma er bestemt ikke blevet mindre.

Chelsea er en svær, svær modstander er møde, for det er i min optik et hold, som har underpræsteret på det groveste, hvilket vil sige, at de indeholder et topniveau, som bare meget sjældent er blevet vist. Ikke desto mindre, så er det netop i visse topkampe, at de i perioder har været forrygende og det bør de også være med den midtbane, de kan stille op med.

Deres svaghed er til gengæld, hvordan de reagerer i modgang, hvilket helt klart skal vendes til vores fordel. Vi skal frem over stepperne og møde dem med Klopps berømte gegenpressing, hurtige omstillinger og dybest set bare forsøge at få lægterne med ved enhver lejlighed. Så tror jeg på, at vi har en temmelig stor chance for at få 3 point.  Og det skal vi også have. De næste to kampe, altså mod Chelsea og Arsenal, kan meget vel definere vores sæson i Premier League, så det er nu, vi skal vise om vi kan gå hele vejen. Jeg tror nemlig ikke at City sætter flere point til før de skal møde os d. 9. marts.

Rent formationsmæssigt, så er jeg en del i tvivl om, hvad vi gør. Spiller Robertson fra start? Hvad med Bradley, som bare har være sindssygt stærk? Hvor skal Trent spille? Der er også nogle overvejelser rent offensivt, da Salah endnu ikke er klar, om end Egypten røg ud af AFCON i søndags, så måske er han alligevel klar før der er gået 4 uger, som skadesperioden lød på. Jeg vil formode, at vi vil se Diaz i venstre side, Nunez i front og Jota i højre side, hvor han Jota har vist sig fint frem, men hvor han reelt set oftest vil trække ind i banen for at gøre plads til Trent/Bradley. Spiller Gakpo fra start, da bliver det i stedet for Diaz, og så starter han i vores højre side, hvorefter de to andre rykker en plads til venstre. Jeg tænker at vi går med det forholdsvis sikre og stiller sådan her op, selv om jeg virkelig er usikker i forhold til højre back. Mac Allister har også haft en mindre skade, så jeg håber virkelig at han bliver klar:

Resultatmæssigt, så er jeg mere håbefuld end sikker, men et eller andet siger mig at vi vinder 2-0 og jeg føler mig meget sikker på, at Nunez er involveret i målene.

Til sidst vil jeg lige vende tilbage til historien om Klopp. Klopp overtog roret i oktober 2015. På daværende tidspunkt lå vi nummer 10 i ligaen. I de sidste 6 sæsoner havde vi haft én top 5 placering. Der var gået 8 år siden vi sidst var i knockout fasen i Champions League. Og her er lidt mere facts. Klopps nettoforbrug har blandt top 6 klubberne været suverænt det laveste. Liverpool har brugt 254 millioner pund. De andre hold har brugt følgende: Tottenham: 484. City: 692. Arsenal: 696. Chelsea: 836. United: 888. Jeg synes de tal taler for sig selv, når man på et tidspunkt rent historisk skal vurdere Klopps æra. Og så er sæsonen endda ikke slut endnu, så forhåbentlig kommer der flere pokaler i skabet!