Liverpool FC – Union Saint-Gilloise 23/24 kampoptakt

Torsdag aften tager vi imod Union Saint-Gilloise på Anfield

Skrevet af Lasse Callesen

Den første del om 2. rundes modstander er skrevet af Carsten Lindholm, som på vores forum giver en god indkøring til modstanderen, ligesom inden første opgør.

Modstanderen: Royale Union Saint-Gillosie
Saint-Gilles er en forstad i det sydlige af Belgiens hovedstad, Bruxelles, nøjagtig ligesom den nok mere kendte forstad Anderlecht. Fra dette område stammer klubben, som i daglig tale kaldes Union eller USG. Belgien er et monarki, og flere klubber benævnes som ”Royale” f.eks Royal Antwerpen, og ligeså Union Saint-Gilloise, uden at Google dog kan svare på, hvorfra det Royale tilnavn kommer.
USG er en historisk klub, som blev stiftet i 1897, så de har lige haft 125 års jubilæum sidste år. De vandt deres første belgiske mesterskab i 1904, og frem til 1935 vandt de i alt 11 belgiske mesterskaber. Klubbens arvefjende har altid været Racing White Daring Molenbeek, som også er  en Bruxelles-forstadsklub. Mange på min alder eller ældre husker sikkert, at start 70’ernes store danske stjerne Kresten Bjerre (tidl. AB) spillede i Racing White Molenbeek. Dengang betød det danske landshold intet, eller meget lidt, så i 1973 skiftede Kresten Bjerre til at blive belgisk statsborger, så hans danske holdkammerat Benny Nielsen kunne komme på holdkortet. Dengang var det kun tilladt med 3 udlændinge i klubben, inden EU regler (udarbejdet i Bruxelles) dekreterede arbejdskraftens ret til fri bevægelighed.

Union har siden 60’erne primært hørt til i de lavere rækker i Belgisk fodbold, men i 2018 købte Tony Bloom, som også ejer Brighton & Hove Albion i PL, aktiemajoriteten i USG, og siden da har belgierne fungeret  som udviklingsklub for Brighton, og Brighton gør det jo rimelig godt på scouting fronten, med udviklingen af mange store stjerner de sidste par år, og stadig flere er på vej. I 2021 rykkede USG for første gang i 50 år op i den bedste række igen, og de var sæsonens store overraskelse,  og førte den Belgiske Pro League en stor del af sæsonen, men blev til sidst henvist til 2. pladsen af Club Brugge. Dette kvalificerede USG til Champions League kvalifikationskampe, hvor de i tredje kval-runde vandt hjemme  2-0 over Glasgow Rangers, men tabte 3-0 i returen på Ibrox, så de måtte nøjes med Europa League gruppespil. De kom i gruppe med Union Berlin, Braga og Malmö FF, og med sejre i 4 kampe vandt de gruppen. I 16.-dels finalen trak de så Union Berlin (igen) og slog dem ud, men i 8.-dels finalen tabte de samlet til Bayer Leverkusen. Så USG er ikke helt uden Europæisk erfaring. I 2022/23 sæsonen i Pro League gik det også USG godt, og i sidste spillerunde lå de til at blive mestre. I 89’ minut førte de 1-0 mod Club Brugge, og Raing Genk førte samtidig 2-1 over Royal Antwerp. Så Pro League pokalen var med helikopter på vej til USG’s hjemmebane, men 3 sene scoringer af Club Brugge, og en Toby Alderweireld udligning for Antwerpen, sendte mesterskabet til Royal Antwerp, og Union Saint-Gilloise endte på 3. pladsen.

I denne sæson er USG igen kommet godt fra land, og i skrivende stund (søndag) ligger de på førstepladsen med 19 point for 9 kampe. Dog har Genk på 2. pladsen 18 point for 8 kampe. USG’s spillestil beskrives som hurtig og direkte, og mon ikke der foregår en del samarbejde omkring spillestil med Brighton? Hvis USG skal fungere som fødeklub til  Brighton, er det jo en fordel, hvis der er en del sammenlignelighed i spillestilen. Scouting filosofien er simpel. Der foretrækkes spillere på en fri transfer, og der scoutes meget efter unge talenter, som ser ud til ikke at få chancen i store klubber, men så kan få en frisk start i en lidt mindre liga. Eller der købes talenter i f.eks. den 3. bedste tyske række, inden andre klubber får øjnene op for et muligt talent. Det minder sådan set en del om Brightons strategi, bare i mindre målestok.

I deres første kamp i EL-gruppe E spillede USG uafgjort 1-1 hjemme mod Toulouse.
Toulouse kom foran 1-0 da USG lavede et klodset straffspark, men i anden halvleg udlignede USG til slutresultat 1-1.

Du kan læse resten af Carstens optakt på fanklubbens forum

Jeg tror vi vender tilbage til et hold, som er en blanding af første runde i Europa League og 3. runde af Liga Cuppen. Der er pt. ingen grund til at kaste de fast startende spillere ud i for mange kampe på dette tidspunkt af sæsonen. Det er fint at de kan sidde på bænken og træde til, hvis det brænder en smule på, som vi så det mod LASK.
Det opgør fik jeg kun set de første 45 minutter af og det bar præg af en startopstilling, som mangler spilletid sammen og spillere der var ude af kampform. Gravenberch så ud til at kunne nogle gode ting, men han manglede timing i forhold til holdkammeraterne.

Det bliver sjovt at se om Klopp giver Mac Allister spilletid, jeg kunne se at klubben havde sat de to Alister brødre sammen på et videolink, hvor de tog lidt pis på hinanden. Godhjertet drillerier mellem brødre, som  var ganske sjovt at se. Mac fik også sendt en fin hilsen afsted med et glimt i øjet: “Hopefully you don’t enjoy it, I want you to suffer.”

Men holdet skal selvfølgelig ikke sættes efter lidt god lir. Så jeg håber på spilletid til en lidt blandet landhandel, som burde være gode nok til at kunne slå USG.

Der må også være en del, som er særdeles indebrændte efter kampen mod Spurs. Både pga. vi tabte kampen, som vi ellers gjorde en rigtig flot figur i på trods af ekstremt svære betingelser. Men også over det vi blev udsat for, som er totalt vanvittigt.

Jeg tror vi nupper en ny 3-1 sejr.