Liverpool – Manchester United 22/23 Kampoptakt

Sidst søndag eftermiddag venter et af de største opgør i Europa!

Skrevet af Jesper Olsen
Det er lang tid siden, at et optaktsinterview med en af vore spillere i marts måned ville handle om at nå top4, men det var Trents hovedpointe i et stort interview. Det er virkelig, virkelig lang tid siden at

optaktsartikler omhandlende Manchester United ville spekulere i en quadruple. Og det føles som uendelig lang tid siden, at vi ikke ville være favoritter før et møde med vores yndlings hadeklub. Det er ikke desto mindre realiteten.
United har  med Erik ten Hag fået en træner, der nu har fået så tilpas meget styr på trup, spillestil, ydre og indre linjer, at det nu ligner et storhold i svøb. Desværre! Dette er mere eller mindre første gang siden
Ferguson slap tøjlerne. De har deslige fået banket tro ind i spillerne og hos de ret så kritiske tidligere United spillere, der nu agerer som eksperter, og som tilsyneladende ofte er et pejlemærke for tingenes tilstand hos de røde djævle.
Hvad er det de kan? Først og fremmest, så har de nu fået de rette spillere på de rette positioner, men det handler også om at der er kommet lederskikkelser ind på holdet og det har så fået spillerne mere frigjorte, hvilket har medvirket til et mere frit og kreativt spil. Ten Hag er samtidig ekstrem tydelig, hvilket har været med til at skabe en holdånd, som ikke er set længe. Igen, desværre!
Nu skal det ikke handle om United, men om os, ovenstående er blot for at ridse opgavens omfang op. Den er nemlig kæmpe stor.

Ser vi på os selv, så lagde jeg mærke til nogle interviews, som nu ligger en måned tilbage. Her var Klopp
utrolig tydelig omkring årsager til krisen og ikke mindst var han kirurgisk præcis omkring, hvad der skulle
ske på kort og lang sigt. På kort sigt, så handlede det om at komme tilbage til basis og her skulle vi starte med at bygge vores forsvarsspil op igen. Det handler naturligvis ikke om enkelte spillere, men hvordan hele holdet skal forsvare sig. Hvornår skal der være backup? Hvornår og hvor kan man tillade sig at tage chancer i sit spil? I hvilke positioner skal man befinde sig i? Og hvordan skal der presses? I virkeligheden er det jo mere kompliceret end det, men det har været nogle af de ting, han har nævnt i snart mange interviews omkring denne overvejelse.
Og det har sørme virket! Altså hvis vi lige ser bort fra kampen mod Madrid, for vi er begyndt at holde nullet igen og vi virker helt anderledes robuste. Det har så haft den fantastiske sideeffekt, at vi nu igen er begyndt at erobre bolde i zoner og på tidspunkter, som gør ondt på modstanderne, hvilket så igen betyder, at nogle af vores offensive kræfter får nogle helt andre offensive muligheder end tidligere. Derudover så sporer jeg bedre form for nogle centrale spillere: Van Dijk, Fabinho, Nunez og Salah. Selv Trent var fremragende mod wolves. Derfor er vi bestemt ikke chanceløse mod United og de her kampe lever altid deres eget liv uanset hvad.

Klopp nævnte i øvrigt også, ganske usædvanligt for ham, en meget , meget klar forventning om at der skal handles til sommer, og at det netop var det der var en af hovedårsagerne til at han havde forlænget med klubben. At rejse et nyt storhold. På den måde, så var de udtalelser rettet mod både ydre og indre linjer.

Rent taktisk, så skal vi nok ikke forvente at vi kommer buldrende, og jeg forventer egentlig ret det samme kampbillede som vi så mod Madrid i første halvleg. Mange mand bag bolden, men til gengæld store investeringer i enkelte aktioner med et meget direkte spil. Her kommer Nunez ind i billedet, for han er altså ved at blive et hit. Det havde jeg mine tvivl om, men han har altså en stil, der gør ualmindelig ondt på modstanderne og samtidig har han noget tro-på-tingene, som er meget smittende. Samtidig er han ekstrem hurtig, hvilket betyder at enhver kontra er et fantastisk våben.
Jeg håber Jota bliver klar. Han er en fremragende spiller i det her aggressive spil, som vi igen skal fremelske, men spiller Gakpo, er jeg heller ikke bekymret.

Rent defensivt, er det jo Rashford, vi skal holde øje med. Og det er ikke noget man bare lige gør, for han
skærer ind i banen, kan gå begge veje og han er også ekstremt hurtig. Der til kommer, at han er fyldt med selvtillid. Så Trent og Konate, vinder I duellen, så øger det vores chancer betragteligt! Her hjælper det utroligt meget, håber jeg, at Konate er kommet tilbage, for han er faktisk hurtig trods hans størrelse.
Jeg er forsigtig optimist, og så plejer det at galt, men da jeg ikke tror på jinx, så satser jeg på at vi vinder 2-1.
Og jeg har i øvrigt en fornemmelse af, at der ikke er 22 mand på banen kampen igennem.
Jeg tror på den følgende opstilling, selv om jeg er i tvivl om Klopp vil kaste de to unge, Elliott og Bajcetic, ind på midtbanen. Jeg tror dog at han går med rutinen, så kun Bajcetic starter. Er Jota skadet, erstattes han med Gakpo.