Liverpool – Real Madrid CL 22/23 kampoptakt

Tirsdag aften er der Champions League på menuen

Af Jesper Olsen

Jeg tror ikke jeg var den eneste, der sad med sådan en dejlig fornemmelse efter kampen mod Everton, som vel bedst kan beskrives som en spirende og håbefuld forårsfølelse, hvor lys, varme og håb pludselig bliver en del af hverdagen. Tilbage var Jota og Firmino. Van Dijk lignede en kampklar løve på sidelinjen, Bajcetic var (igen) en åbenbaring, Salah var igen Salah og hans to angrebspartnere lignede pludselig ikke fejlkøb.

Derudover meddelte jungletrommerne at Diaz så småt igen var ved at være klar. Med andre ord: Liverpool lignede nu igen et hold, der rent faktisk kan være en magtfaktor og hvor Klopp kan jonglere rundt med opstilling og taktik. Alt sammen i rette tid forud for det her revanche-brag mod Real Madrid. Tiden må vise om det er nok, men for et par uger siden tænkte jeg, at vi stod overfor en reel ydmygelse og den følelse er vendt til et begrundet håb om at vi rent faktisk godt kan gå videre. Efter kampen mod Everton slog vi i en lidt mærkværdig kamp Newcastle på udebane, hvor van Dijk fik enormt vigtige spilminutter. Desværre slog Nunez skulderen, og det var virkelig en skade, som gav nervøse trækninger, for han er begyndt at blive rigtig, rigtig vigtig for os. Det vigtigste i den kamp var dog sejren, for nu er der noget momentum at bygge videre på.

Og hvad med modstanderen? Read Madrid har vundet det obligatoriske VM for klubhold og de har næsten lige så traditionsbundet haft ballade på de indre linjer, for det skal der ligesom bare være i den klub. Men på trods af diverse skærmydsler, så er det jo et hold, der nærmest er designet til at være på toppen, når Champions League for alvor går i gang med knock out kampene. Holdet har været igennem et flydende generationsskifte, og kvaliteten er måske nok mere svingende lige nu end det var før nogle af de unge fik deres gennembrud, men til gengæld synes jeg personligt at deres topniveau er højere. Når Vinicius Junior, Valverde, Tchouameni, Camavinga, Diaz og Rodrygo folder sig ud, så har de et mere hurtigt, direkte og mere dynamisk spil end nogle af de tidligere årganges Real-hold. Deres svaghed er, at de er svingende, men det skal siges at de har været ganske stabile på det seneste.
Jeg tror dog ikke, at vi skal forvente at de ikke vil være på toppen mod os, for i Ancelotti, så har de nok den mest drevne manager overhovedet og derfor må vi forvente et Real Madrid hold, der vil fremstå i en
absolutte topudgave.

Vi har jo nogle erfaringer fra kampen i foråret. Jeg har faktisk genset den, selv om det var pinefuldt og
baseret på spil og chancer, så burde vi have vundet. Der var bare det lille, men altafgørende mén: De var langt skarpere i begge felter. Det betyder, at vi skal have en sindssygt højt udnyttelsesprocent foran Reals mål, og samtidigt skal vi undgå de her koncentrationsfejl og personlige blundere, som har kendetegnet vores forsvar. Og skulle de score, så vi for alt i verden ikke gå i panik, hvilket også har været en tendens hos os.

Rent taktisk, så tror jeg at nøglen er tempo. Vi skal ikke spille for henholdende, for det har vi gjort i flere
store kampe i løbet af det sidste ugers tid og det har hver eneste gang ødelagt vores eget spil. Vi skal turde være offensive. Jeg ville holde fast i den opstilling vi spillede mod Newcastle, for den fungerede rent presmæssigt. Måske fordi midtbanen faktisk havde en vis lighed med Wijnaldum, Henderson, Fabinho midtbanen, som i min optik har været den bedste under Klopp.

Derudover så fungerede det godt med en formation, hvor Gakpo og Nunez veklser i mellem at spille 9er og kant, og den forvirring det kan give, fordi de er så tilpas forskellige som typer, det skal vi også holde fast i.
Alternativt skal Jota på banen, da han er en enormt god presspiller.

I forhold til resultatet, så er jeg forsigtig optimist, for jeg tror vi kan lægge der fornødne pres på til at score de mål, som vi manglede sidst. Om vi kan holde dem fra at score er nok tvivlsomt, på trods af at vores målmand pt er verdens bedst i min optik. Så jeg tror på en 2-1 sejr.
Til sidst en lille forudsigelse: Hvis man kigger rundt på de øvrige hold i CL, så vil jeg påstå, at vinderen af den her kamp ryger i finalen. Jeps, det er noget af en påstand, men jeg synes faktisk at vi i år står med en årgang i Champions League, hvor mange hold af en eller anden grund har set stærkere ud.

Mit bud på opstillingen er som følger: