Newcastle – Liverpool kampoptakt 23/24

Søndag eftermiddag venter endnu en svær kamp, hvor vi skal til Newcastle.

Af Jesper Holm Olsen

Jeg er forholdsvis sikker på at man på ledelsesgangene i Liverpool ikke er vanvittigt begejstret over den økonomiske dominans, som Saudi Arabien i de her år præsterer. Vi har mistet vitale ledere på midtbanen og Klopp frygter formentlig nok tiden ind til transfermarkedet lukker i Saudi Arabien. Et andet aspekt i det arabiske (her tænkes på hele regionen) indkøbsvanvid har været at få magten over forskellige klubber, herunder søndagens modstander, Newcastle. Klubben blev betegnet som verdens rigeste klub, men den titel deles nu formentlig med de 4. statsstøttede klubber i Saudi Arabien, hvis midler synes ubegrænsede.
Uanset hvad, så er Newcastle nu at regne som en af de store i England, og derfor venter der en uhyre svær kamp på søndag.

Hvis vi skal se på de første runder, så kan man konkludere, at faktisk alle de hold, som man normalt vil forbinde med top 6, har vist et ret så svingende niveau i kampene, men ingen overgår Liverpool. Jeg har faktisk været en hel del overrasket over, at vores angrebsspil har været så potent i glimt, da dem der skal støbe boldene, midtbanen, har så få minutter sammen. Når det så er sagt, så har bundniveauet været helt ekstremt lavt. De fejl der er lavet, det ville man på U10 niveau også blive forundret over, så hvis vi skal have nogen form for chance mod de sort hvide, da skal vi være mere sammenhængende og stabile.
Kigger man taktisk på kampen, så er Eddie Howe en snu, ung manager, der er eminent til at udnytte modstandernes svagheder. Newcastle har evnen til at stå temmelig lavt, fordi de til tider pakker midtbanen med en 5 blok foran deres forsvar, men ikke på den helt kedelige Mourinho facon, for de er hele tiden parat til at kaste mange mand ind i en omstilling. Andre gange spiller de ekstremt kedeligt, når de trækker tiden i det uendelige og går efter billige frispark. Og så er der de gange, hvor de specielt på hjemmebane spiller fysisk for at pumpe tilskuerne op, og lade energien fra publikum diktere en gang overfaldsfodbold.

Jeg føler mig temmelig sikker på, at vi vil se Newcastle gå benhårdt i pres, når vi har gang i vores til tider lidt omstændige opspil fra forsvaret. Og de vil, i lighed med alle andre hold vi spiller mod, pumpe lange bolde hen i vores højre forsvarsside, når Trent er trukket op på midtbanen. En hybridfunktion, som i øvrigt er set langt bedre udført af andre hold historisk set, og jeg må blankt erkende, at jeg ikke er vild med den. Til gengæld er jeg vild med Trent på midtbanen, men så længe vi ikke har en kvalificeret højre back som erstatning, vil vi nok fortsat se denne her hybridfunktion.
Hvad skal vi så sættes vores lid til? Ja, en ting er at Mac Allisters røde kort blev omstødt, så han er heldigvis med igen. Jeg glæder mig til at se ham, når vores nye japanske spiller, Endo, formentlig starter inde, for så kan Mac Allister få en mere offensiv funktion, hvor han har nogle enorme kvaliteter. Med andre ord, så tror jeg faktisk vores offensiv bliver endnu mere potent og da vi samtidig må forvente, at vi i en del af kampen nok ikke kommer til at være holdet med mest boldbesiddelse, så kommer vores kontravåben i spil. Det tror jeg ikke vi skal være så kede af, og måske skal vi overveje at bruge Nunez fart på søndag.
Det afgørende for vores succes på søndag bliver, om vi dels kan udrydde de her besynderlige børnefejl og om vores balance på holdet kan blive etableret. Vi har mange på holdet med en offensiv indstilling, men det er den defensive base, der skal etableres.

Nu skal man jo være ærlig i sådan en optakt, så mit bud på kampens resultat er desværre således, at jeg tror vi taber. Jeg tror, at vi pt er for formsvage til at møde Newcastle på udebane og jeg tror vi vil blive blæst omkuld af det fanatiske hjemmebanepublikum, på trods af at vi spiller for spiller i mine øjne efterhånden har en stærk start 11ver.

Jeg tror vi taber 3-1.