Optakt: Liverpool – Chelsea 21/22

Alex Bruun ser frem mod kampen, som spilles lørdag den 28. august kl. 18.30 og kan ses på TV3+ og online
på Viaplay.

Denne gang har jeg gjort det lidt anderledes end normalt og har snakket med min ven Chelsea fan Peter Bo om forskellige aspekter af kampen set fra den anden side.
Som jeg husker det, var Peter Bo ret glad for Frank Lampard og noget skeptisk overfor den nye manager ” Ikke just ham, jeg havde forventet, da Thomas Tuchel blev manager i Chelsea. Faktisk havde jeg spået ham til hurtigt at skulle videre i sin karriere, men i dag må jeg indse, at mine forventninger er blevet gjort til skamme”. Tuchel har vist sig at være den perfekte managersigning bl.a. i lyset af, at vi har investeret rigtig mange penge i netop spillere, som spillemæssigt er opflasket med Tuchels fodboldfilosofi. Eksempler på dette er bl.a. Timo Werner, Kai Havertz og ikke mindst vores egen Andreas Christensen, og det er på ingen måde nogen tilfældighed, at netop han er opblomstret under Tuchels kyndige ledelse – et klart eksempel på, hvad det betyder for en spiller, at han passer ind i managerens system og tankegang”.
Liverpool har jo også en tysk manager, ser du nogen ligheder der? ” Processen er meget lig den, Liverpool har været igennem sammen med Jürgen Klopp; Samme filosofi, samme baggrund og samme måde at caste de rigtige spiller på. Liverpool har om nogen klub vist fodboldeuropa, at dette er vejen til succes i moderne fodbold”.

Selvtillid fejler tilsyneladende ikke noget i Chelseas lejren. ”Set over hele sæsonen vurderer jeg, at Chelsea trækker det længste strå. Jeg tror at mesterskabskampen bliver tæt, men den vil blive udkæmpet mellem Chelsea og City. Det er primært Chelseas store bredde i truppen, der gør, at de over tid vil trække en anelse fra Liverpool, men kan Liverpool undgå alvorlige skader på deres nøglepositioner, så tror jeg de slutter på tredjepladsen i Premier League”.
Begge klubber er kommet godt fra start. Hvad forventer du af kampen?” Et Anfield med tilskuere en lørdag aften i den bedste engelske sendetid, er i min optik rigeligt til, at kampen bliver en tæt og intens affære, som i princippet kan tippe begge veje, men formentligt ender med, at begge klubber får et point ind på kontoen”.

Chelseas mesterskabsdrømme hænger til dels på en stærk defensiv, men nu også på nyindkøbet i front superangriberen Lukaku, som er en stor mundfuld for de fleste forsvarere, men vi har da heldigvis Virgil van Dijk og en godt spillende Matip, så det bliver én af flere interessante dueller. Den største naturligvis Virgil/Lukaku, men også interessant med duellerne på kanterne Roberson/James og Trent/Alonso. Det bliver rigtig spændende.

Jeg ser også meget frem til kampen, hvor Liverpool for første gang i lang tid kan stille noget, der minder om den bedste start 11ér. For mig at se er der kun tvivl om, hvorvidt Klopp vil starte med Keita eller Thiago på midtbanen, og om Firmino får chancen igen på bekostning af Jota. Begge spørgsmål besvares af den taktiske tilgang til kampen. I det hele taget forventer jeg en taktisk affære, hvor begge hold nok egentlig helst vil spille kontrafodbold. Kommer der et hurtigt mål løsner det forhåbentlig op på de stramme spilkoncepter. Det kan sagtens ende i en kedelig 0-0 løsning, men jeg er fortrøstningsfuld og satser på en 2-1 sejr til Liverpool.