[Blog] Glem alt om verdensstjerner

Sadio Mané er efter lang tids spekulation blevet bekræftet som ny spiller i Liverpool-trøjen.  Købet af senegaleseren fra Southampton har dog fået en noget blandet modtagelse på de sociale medier. Jeg har i hvert fald kunnet konstatere alt fra stor begejstring til ditto utilfredshed  over købet, fra de fans jeg følger på Twitter, ligesom der også har været lunkne kommentarer på de artikler, som Liverpool Echo har leveret om nyerhvervelsen.

mane

Langt de fleste er skuffet over, at vi endnu engang har vendt næsen mod Southampton for at skaffe nye spillere, ligesom mange er utilfredse med prisen, der angiveligt ligger omkring 35 millioner pund, som i flere fans’ opfattelse burde resultere i bedre spillere end Mané. Eller i hvert fald mere “sexede” spillere.

Det lader nemlig til, at en del fans har sat næsen op efter et “stort” navn i dette transfervindue. En forhåbning der ikke blev mindre af, at klubben angiveligt var meget tæt på at købe Mario Götze tidligere på sæsonen. Jeg vil dog gerne nedtone forventningerne i forhold til indkøb af stjernespillere.

Inden vinterens transfervindue skrev jeg en blog om, at Liverpool burde gå ud og anskaffe sig en eller to verdensklassespillere (du kan læse indlægget her).  Siden da har virkeligheden dog ændret sig for klubben. For selv om man stadig kan bruge flere topspillere, så er jeg bange for, at klubben står i en dårligere situation end i vinter. I løbet af foråret har man været i to finaler, og tabt dem begge. Man er endt i midten af Premier League, og har ikke europæisk fodbold at se frem til i den kommende sæson.  Og det kan koste klubben en eller flere stjernespillere.

For dårlige præstationer

For hvis der er noget, der lokker topspillere til, så er det dels lønnen, deltagelse i de europæiske turneringer – helst Champions League – og så vil de gerne spille sammen med andre topspillere.

Mario Götze udtalte efter at have fravalgt et skifte til Liverpool, at han så skiftet som et tilbageskridt i sin karriere. At en spiller hellere vil sidde på bænken i Bayern München end spille fast på Anfield bør sætte tankerne i gang. Og jeg kan godt frygte for, at mange af de bedste spillere har samme tanke som Götze og ikke anser Liverpool som værende blandt verdens mest attraktive klubber. Og når man kigger på klubbens præstationer, er det svært at argumentere for, at vi hører til blandt klubber som Barcelona, Bayern München eller endda Manchester City .

Siden Champions League-triumfen for 11 år siden har klubben kun vundet to pokaler – den ene for 10 år siden. Desuden har klubben trods sine stolte europæiske traditioner blot været i Champions League én gang siden 2010, og det endte med exit efter en miserabel indsats i en gruppe, der ellers burde være overkommelig. Og fraset den netop overståede sæson har præstationerne i Europa League heller ikke ligefrem været prangende.

Når man så også tænker på, at Liverpool de sidste seks sæsoner i gennemsnit er endt på en 6. plads i ligaen, så er det ikke svært at forstå, hvis topspillere vælger klubben fra på baggrund af det sportslige.

Stjerner vil spille med stjerner

Et andet punkt, hvor Liverpool halser efter konkurrenterne i jagten på de bedste spillere, er det faktum, at klubben mangler spillere, der er attraktive at spille med, og som har en aura omkring sig, der virker tiltrækkende på transfermål.

Før i tiden kunne man sende en Steven Gerrard eller Jamie Carragher i byen for at lægge et godt ord ind hos en potentiel nyerhvervelse.  I den nuværende trup er det vel kun Coutinho og til dels Sturridge, der kan betragtes som spillere med en smule aura omkring sig. Og Sturridge virker ikke som en spiller, der har den store interesse i at fungere som sælger for klubben, mens Coutinho ofte oplever, at det er ham der bliver rekrutteret til europæiske storklubber af andre brasilianske spillere end den anden vej rundt.

Stor opgave for Klopp

Mange vil mene, at Klopp er klubbens bedste kort på hånden med henblik på at hente stjerner til klubben. Men selv om han har et stort navn ude i Europa, må vi som fans bare indse, at han langt fra er den eneste toptræner i Premier League.Trænere som Guardiola, Mourinho og Wenger har alle samme eller større økonomisk råderum som Klopp, og deres klubber deltager alle i Europa i næste sæson. Læg dertil klubber som West Ham, Tottenham og Chelsea, som nok også vil forsøge at lokke flere stjernespillere til.

Med tanke på disse faktorer det nærmest til en umulig opgave for Klopp at hente spillere som Götze, Reus eller andre spillere på det niveau til Liverpool. Jeg vil derfor opfordre alle Liverpool fans til at glemme alt om stjernespillere i dette transfervindue, og i stedet glæde sig over, at klubben allerede har forstærket sig på flere vigtige positioner, allerede inden transfervinduet er åbnet.

Og så skal der i øvrigt lyde et stort “velkommen” til Sadio Mané.